Figyelembe veendő fontosabb szempontok
- legyünk tisztába önmagunkkal
- szűkebb családi helyzetünkkel
- tágabb környezetünkkel (vállalatot körülvevő társadalmi, gazdasági környezet)
- potenciális partnereinkkel (vállalatunkat befolyásoló intézményrendszerrel)
Ehhez szükség van információkra, amelyek megszerezhetők: polgári hivatal, városi rendezvények.
Vállalkozási forma megválasztásának szempontjai
- milyen, mekkora tőke áll rendelkezésre
- önállóan, vagy társakkal kívánjuk elképzeléseinket megvalósítani
- mekkora kockázatot vagyunk hajlandóak, vagy képesek vállalni
- szándékunkban áll-e vagyonunk egy részét tartósan lekötni
- a nyereségen kívül milyen előnyöket várunk a leendő vállalkozástól
Üzleti terv kiindulópontja
- leendő vállalkozás tevékenysége
- szükséges anyai, tárgyi, személyi feltételek biztosítása
- kockázati tényezők elemzése pénzügyi oldalról
- termelési, kereskedelmi folyamatok megszervezhetősége
- vállalattal szembeni jelenlegi és jövőbeni elvárások
A döntéseket befolyásoló fontos szempontok
- mekkora tőke kell a vállalkozás indításához
- mekkora a kockázat
- célszerű-e szétválasztani a magánvagyont a vállalkozás vagyonától
- mekkora a vállalkozás felelőssége
- a vállalkozó személyesen kíván-e közreműködni a vállalkozás működésében
- mekkora a vállalkozás mérete, kiterjedése
Ötlet
A vállalkozás sikere azon múlik, hogy milyen előkészítő munka előzte meg az indítását.
- életképes az ötlet, amelyre a vállalkozást alapítják
- reálisan mérték-e fel az ötlet megvalósíthatóságát, befolyásoló tényezőket
- körültekintő, átgondolt, reális üzleti tervet készítettek-e
- helyesen döntöttünk-e a piac befolyásolásának módjáról
A vállalkozói ötletek a fogyasztók igényeinek felismerésével születnek, a vállalkozói ötletek adódhatnak
- a vállalkozó személyiségéből
- a véletlenszerű felismerésből
- a lehetőségek tudatos kereséséből
Az ötlet megvalósíthatóságát befolyásoló tényezők
- a vállalkozás környezete
- a piaci helyzet
- a gazdasági, kulturális, politikai környezet
Piac: kereslet-kínálat találkozási helye, adás-vételi ügyletek összessége
Áru: eladásra szánt termék, szolgáltatás
Piac szereplői
- eladók
- vevők
Kereslet kialakulása
- a megvásárláshoz szükséges pénz
- képesek, készek megvenni
- felmerülő igény, szükséglet
Kínálat: eladásra szánt termékek, szolgáltatások összessége.
A piac fontos elemei: kereslet, kínálat, ár.Piaci helyzet: kifejezi, hogy milyen a termékek, szolgáltatások kereslete, kínálata, milyen áron vehető vagy eladható, több vagy kevesebb a termék kínálata.
Piackutatás: a piac megismerésére irányuló tevékenységFajtái
1. primer adatszerzés: az a piackutatási módszer, amikor közvetlenül szerzünk infót a piacról. Leggyakoribb formája:
- írásos
- szóbeli megkérdezés.
2.szekunder adatszerzés: az a piackutatási módszer, amikor már meglévő adatokból, ismeretekből vonnak le következtetéseket a piaci helyzet alakulására vonatkozóan.
Gazdasági, társadalmi környezet hatása a vállalkozásra: gazdaság fejlettsége meghatározza az adott területen élő népesség életszínvonalát, ha a környezetben magas a lakosság jövedelme, akkor bőséges mély kínálatot, választékot igényelnek.
Az életszínvonal összetevői
- a fogyasztók terjedelem, összetétele
- lakáskörülmények
- szociális, kulturális eü-i ellátottság
- közlekedési viszonyok
- munkahelyi körülmények
Életminőség: az emberek közérzetét befolyásoló egyéb tényezők
- a környezet kultúráltsága, esztétikája
- a környezetvédelem színvonala
- az emberi kapcsolatok kultúráltsága
- szabadidő mértéke, eltöltési lehetőségei
Társadalmi környezet
- életmód, fogyasztói szokások, népesség, életkor
- fogalakozás, jövedelem, család nagysága, vásárlási szokások
- munkaerő képzettsége, erkölcse
- pénzügyi lehetőségek, jogszabályok, közvélemény (társadalmi megítélés, rang, presztízs)
A marketing-logisztika szerepe a vállalkozásban
A marketing fogyasztóközpontú, fogyasztóorientált személetet jelent, mindig a fogyasztók igényeit kell szem előtt tartani. A vállalkozás sikere döntően azon múlik, hogy:
- megbízhatóan tudja-e a szükségletet előre jelezni
- jól mérik-e fel a fogyasztók szükségleteit
- a fogyasztók igényeit hatékonyan tudja-e befolyásolni.
A marketing-stratégia hosszú távú elképzeléseket és módszereket jelent. A piaci lehetőségek megismerése és kihasználására irányul.
Tartalma
- a vállalkozás milyen módszerekkel szerez infókat a piacról
- milyen módszerekkel kíván a piacra betörni
- hogyan szeretné növelni a piaci részesedését
A piacszegmentálás: a piacot fel kell osztani viszonylag kis csoportokra. Szegmentálni lehet a piacot: a vevők: - kora, neme, foglakozása, jövedelme, család nagysága, lakóhely, életmód jellemzése útján.