A vállalat profitorientált szervezet.
Működésénél a piaci szempontok érvényesülnek. A gazdálkodás célja a profitmaximalizálás, ehhez marketing tevékenységet kell folytatni.

Marketing szemlélet:

  • vevői igények
  • műszaki fejlesztés, minőségi termelés
  • mit tud kínálni és mennyiért

A termelési döntéshozatalhoz különböző információkra van szükség:

  • piaci információk
  • gyártási információk
  • jövedelmezőségi információk

Piaci információk

  • van-e szükség a termékére
  • ugyanezt a terméket más is termeli-e
  • mekkora mennyiségben, milyen árakon kínálják a terméket
    1. értékesítési minimum: a gazdaságosan előállítható mennyiség; nyereség nélkül vagy éppen nyereséges termékmennyiség - fedezeti pont
    2. értékesítési maximum: a kereslet felső határa

Gyártási információk

  • milyen a vállalat kapacitása
  • mennyit tudunk előállítani
  • különböző erőforrások közül melyik a szűk keresztmetszet (anyag, gép, ember)

Jövedelmezőségi információk

Gazdasági kalkulációt kell készíteni, ennek végén az értékesítési árakat meghatározni.

Módszere:

  • költségalapú árképzés: lényege, hogy meg kell határozni a termék közvetlen önköltségét, egy tervkalkulációt kell összeállítani, majd az elvárt bruttó eredmény (fedezet) összegével ezt megnövelve megállapítható a termék tervezett ára. Ez a módszer az ajánlati ár, ún. árkövetés és a vállalkozói ár alsó határának meghatározásánál alkalmazható
  • piacvezérelt árképzés: a piaci szempontokból kell kiindulni. Fontos ilyen esetben az ún. életciklus-költség szemlélet, mely azt fejezi ki, hogy a vevők a vásárlásaik során azt is vizsgálják, hogy a termék mennyi költséget jelent majd a későbbiek során a számukra (pl. javíttatási költségei milyenek a terméknek).