A vállalat profitorientált szervezet.
Működésénél a piaci szempontok érvényesülnek. A gazdálkodás célja a profitmaximalizálás, ehhez marketing tevékenységet kell folytatni.
Marketing szemlélet:
- vevői igények
- műszaki fejlesztés, minőségi termelés
- mit tud kínálni és mennyiért
A termelési döntéshozatalhoz különböző információkra van szükség:
- piaci információk
- gyártási információk
- jövedelmezőségi információk
Piaci információk
- van-e szükség a termékére
- ugyanezt a terméket más is termeli-e
- mekkora mennyiségben, milyen árakon kínálják a terméket
- értékesítési minimum: a gazdaságosan előállítható mennyiség; nyereség nélkül vagy éppen nyereséges termékmennyiség - fedezeti pont
- értékesítési maximum: a kereslet felső határa
Gyártási információk
- milyen a vállalat kapacitása
- mennyit tudunk előállítani
- különböző erőforrások közül melyik a szűk keresztmetszet (anyag, gép, ember)
Jövedelmezőségi információk
Gazdasági kalkulációt kell készíteni, ennek végén az értékesítési árakat meghatározni.
Módszere:
- költségalapú árképzés: lényege, hogy meg kell határozni a termék közvetlen önköltségét, egy tervkalkulációt kell összeállítani, majd az elvárt bruttó eredmény (fedezet) összegével ezt megnövelve megállapítható a termék tervezett ára. Ez a módszer az ajánlati ár, ún. árkövetés és a vállalkozói ár alsó határának meghatározásánál alkalmazható
- piacvezérelt árképzés: a piaci szempontokból kell kiindulni. Fontos ilyen esetben az ún. életciklus-költség szemlélet, mely azt fejezi ki, hogy a vevők a vásárlásaik során azt is vizsgálják, hogy a termék mennyi költséget jelent majd a későbbiek során a számukra (pl. javíttatási költségei milyenek a terméknek).