A szervezeti magatarás értelmezése

  • fiatal tudományterület
  • gyakorlati felismerés:
  • szervezeti siker-> szervezeti tagok magatartása
  • vezetési szempont -> milyen tényezők befolyásolják a szervezeti tagok magatartását

A szervezeti magatartás tárgya, tartalma

  • a szervezeti léttel kapcsolatos minden viselkedés
  • a viselkedés mögötti célok, motívumok, érzések, gondolatok
  • a formális szervezetekben megfigyelhető minden magatartás
  • amelyeket ezen szervezetek váltanak ki a munkavállalóikból

Elemzési egysége (minden, ami szervezeti környezetben vizsgálható)

  • az egyéni cselekvés, érzések, gondolkodás
  • a csoportok
  • nagyobb részegységek (osztályok, divíziók)
  • a szervezet egésze
  • a szervezeti populációk (is)
  • Gyakori alkalmazás
    cél: a szervezeti–vezetői teljesítmény javításának kérdései
  • a szervezeti döntéshozók cselekvési alternatíváinak megértése -> választások következetes előrejelzése
  • szervezeti konfliktusok kezelése
  • a szervezeti változások megértése és irányítása
  • a vezetési stílus megválasztása
  • hogyan alakítsuk ki és működtessük a csoportokat a szervezetben
  • hogyan motiváljuk a munkatársainkat

Néhány értelmezési keret:

  • szervezeti teljesítmény
  • egyén–csoport–szervezet–környezet
  • egyén és szervezet közötti szerződés
  • feladatmegoldás és fennmaradás

A szervezeti teljesítmény értelmezése

  • A szervezet által kijelölt célok, feladatok elvégzésével kapcsolatos mennyiségi és minőségi elemekből áll.
    • normatív követelményeket állít a szervezeti szereplők elé
    • ezt kell összhangba hozni egyéni céljaikkal
    • ennek alapján tervezik meg az egyéni cselekvési programjaikat
    • az elért teljesítmény alapján értékelik (egyéni) hozzájárulásukat
    • ennek alapján fogalmazódnak meg megerősítő vagy új követelmények
  • Nem független a céloktól (pl.: sportolók)
    • milyen célokat tűzünk ki
    • mennyire tudjuk elérni
  • Többféle értelmezés
    • a szervezet eredményessége:
      • a szervezet helyes célokat követ-e (szervezet–környezeti elvárások)
    • a szervezeti hatékonyság
      • a szervezet képes-e elérni kitűzött céljait az erőforrások gazdaságos felhasználása mellett
  • Lényeges: (gyakorlati probléma)
    • mi a kívánatos szervezeti teljesítmény
    • melyek a konkrét kritériumai
    • kik és milyen folyamatok során határozzák meg
    • a szervezet kritikus szereplői
    • által megfogalmazott követelmények beépülnek a szervezeti célrendszerbe

Egyén–csoport–szervezet–környezet illeszkedésének követelménye

  • Az un. illeszkedési lánc mindkét irányból végigjárható -> eltérő hangsúlyokat eredményez.
  • „Alulnézetből”:
    • egyén és csoport -> szervezeti, környezeti illeszkedése
    • egyén, csoport elvárásai a szervezettel szemben
  • „Felülnézetből”:
    • környezeti–szervezeti jellemzők hangsúlya
    • egyénnel és csoporttal szembeni környezeti és szervezeti jellemzők, elvárások hangsúlya (angolszász–német közelítésmód különbsége)

Egyén és szervezet közötti szerződés

  • felülnézeti (szervezeti) közelítésben természetes
    • a szervezeteknek vannak céljaik
    • a célokat „lebontják” szervezeti egységekre
    • a célhierarchia végén az egyén áll a maga céljaival
    • a szervezeti és egyéni célok összekötése vezetői feladat
    • a szervezet csak egyéni hozzájárulások (teljesítmények) révén érheti el célját
  • Fontos:
    • a szervezet és az egyén együttműködése (szerződés)
    • mindkét félnek saját motivációi és erre alapozott céljai vannak
  • Két kérdés a középpontban:
    • milyen feltételekkel lép be az egyén a szervezetbe, mi motiválja, hogy a szervezet fennmaradásához szükséges hozzájárulásokat megtegye
    • a szervezet milyen feltételekkel veszi fel az egyént, mi motiválja, hogy az egyén erőfeszítéseit megfelelően ellentételezze
  • Meghatározó elemek:
    • kiválasztás, felvétel folyamata
    • célkitűzés folyamata (alkufolyamat)
      • szervezet által megfogalmazott teljesítmény kritériumok a munkavállaló felé
      • az egyén céljainak összhangba hozása a szervezeti célokkal
    • teljesítményértékelés (visszacsatolás, ellenőrzés)
  • Alapprobléma: „miért csatlakozik és miért hajlandó hozzájárulását megtenni” (Barnard)

Feladatmegoldás és fennmaradás

    • Fő kérdések:
    • mi végre jönnek létre és maradnak fenn szervezetek
    • mi hajtja az embereket és miért csatlakoznak a szervezetekhez
  • Szervezetek értelmezése:
    • cél / feladat megvalósítására létrehozott képződmények
    • saját túlélési szükségletek és célok által vezérelt személytelen cselekvési rendszerek (Barnard)
  • Eltérő hangsúlyok:
    • eredeti célok, feladatok
    • túlélés – fennmaradás (is) függetlenül az eredeti céloktól / feladatoktól
  • Lényeges -> nem számíthat sikeres feladat-végrehajtásra mindaddig, amíg a szervezet egzisztenciája nem stabilizálódik (fennmaradása veszélyeztetett).