A nemzetközi vállalatok speciális helyzete:
A nemzetközi vállalatok a globalizáció hordozói. Egyrészt különböző piacokon és kultúrákban kell helytállniuk, másrészt hozzájárulnak e különböző piacok és kultúrák konvergenciájához.
A sikeres nemzetközi vállalatok stratégiájának alapja lehet:
- Dinamikusság magas technológiai színvonal mellett
- Stabilitás átlagos technológiai színvonal mellett
- Kiemelkedő vezetési technológiák
- Az erőforrások árkülönbözete
Stratégiai szövetségek formái:
- Horizontális stratégiai szövetségek: együttműködő cégek azonos piacon vannak jelen, tehát potenciális versenytársak vagy a jövőben lesznek azok.
- Vertikális stratégiai szövetségek: olyan vállalkozások kötnek egymással ilyet, amelyek összefüggő termelési-elosztási folyamat más-más szegmenseiben működnek.
- Vegyes stratégiai szövetségek: egy-egy sajátos stratégiai probléma megoldására születnek. Az előző kettő vegyesen jelenik meg általában.