A nemzetközi vállalatok speciális helyzete:

A nemzetközi vállalatok a globalizáció hordozói. Egyrészt különböző piacokon és kultúrákban kell helytállniuk, másrészt hozzájárulnak e különböző piacok és kultúrák konvergenciájához.

A sikeres nemzetközi vállalatok stratégiájának alapja lehet:

  • Dinamikusság magas technológiai színvonal mellett
  • Stabilitás átlagos technológiai színvonal mellett
  • Kiemelkedő vezetési technológiák
  • Az erőforrások árkülönbözete

Stratégiai szövetségek formái:

  • Horizontális stratégiai szövetségek: együttműködő cégek azonos piacon vannak jelen, tehát potenciális versenytársak vagy a jövőben lesznek azok.
  • Vertikális stratégiai szövetségek: olyan vállalkozások kötnek egymással ilyet, amelyek összefüggő termelési-elosztási folyamat más-más szegmenseiben működnek.
  • Vegyes stratégiai szövetségek: egy-egy sajátos stratégiai probléma megoldására születnek. Az előző kettő vegyesen jelenik meg általában.