26. A komplex emberi motiváció bemutatása, megerősítési folyamatok és ösztönző rendszerek ismertetése
Az elvárás modell:
A motiváció azt fejezi ki, hogy mennyire akarunk valamit és mennyire valószínű, hogy el is érjük azt
A motiváció erőfeszítéshez vezet, amely tehetséggel és környezeti erőkkel párosulva a teljesítményben ölt testet
A teljesítménynek eltérő következményei lehetnek (fizetésemelés, de lehet stressz is)
Az alkalmazottnak el kell döntenie, hogy mekkora erőfeszítést fejt ki
A vezetőnek fel kell ismernie az alkalmazottak különböző szükségleteit és preferenciáit meg kell ismernie minden alkalmazott kulcsfontosságú szükségleteit, segíteniük kell annak meghatározásában, hogy miként elégítsék ki az alkalmazottak szükségleteiket teljesítményük révén.
A megerősítés típusai:
Pozitív megerősítés: dicséret, fizetés emelés
Elkerülés megerősítés:
Megszüntetés: a lanyhuló magatartás esetében alkalmazzák
Büntetés: dorgálás, fegyelmi, bírság
A megerősítés módozatai:
Folytonos megerősítés: a kívánatos magatartás minden egyes előfordulásakor megerősítést ad a vezető, minden alkalommal megdicséri a beosztottját a jól végzett munkáért.
Meghatározott intervallum: fix időközönként következik be, tekintet nélkül a teljesítményre pl. havi fizetés
Változó megerősítés: szabálytalan időközönként ad pozitív visszajelzést
Fix arány(szám)ú megerősítés: az elvárt magatartás meghatározott számú bekövetkezését követően történik a megerősítés
Változó arány(szám)ú megerősítés: a kívánatos magatartás előfordulásának a változó száma után nyújt alátámasztást, tekintet nélkül az eltelt időre
Az ösztönzési rendszer típusai:
Az alkalmazott szempontjából nézve, ösztönzés esetében a szervezet valamit nyújt a szolgáltatások fejében - alapfizetés, juttatás, szabadság (nincsen teljesítményhez kötve)-Fizetésemelés, prémium, jutalom, előléptetés