Az elvárás modell:

  • A motiváció azt fejezi ki, hogy mennyire akarunk valamit és mennyire valószínű, hogy el is érjük azt
  • A motiváció erőfeszítéshez vezet, amely tehetséggel és környezeti erőkkel párosulva a teljesítményben ölt testet
  • A teljesítménynek eltérő következményei lehetnek (fizetésemelés, de lehet stressz is)
  • Az alkalmazottnak el kell döntenie, hogy mekkora erőfeszítést fejt ki
  • A vezetőnek fel kell ismernie az alkalmazottak különböző szükségleteit és preferenciáit meg kell ismernie minden alkalmazott kulcsfontosságú szükségleteit, segíteniük kell annak meghatározásában, hogy miként elégítsék ki az alkalmazottak szükségleteiket teljesítményük révén.

A megerősítés típusai:

  • Pozitív megerősítés: dicséret, fizetés emelés
  • Elkerülés megerősítés:
  • Megszüntetés: a lanyhuló magatartás esetében alkalmazzák
  • Büntetés: dorgálás, fegyelmi, bírság

A megerősítés módozatai:

  • Folytonos megerősítés: a kívánatos magatartás minden egyes előfordulásakor megerősítést ad a vezető, minden alkalommal megdicséri a beosztottját a jól végzett munkáért.
  • Meghatározott intervallum: fix időközönként következik be, tekintet nélkül a teljesítményre pl. havi fizetés
  • Változó megerősítés: szabálytalan időközönként ad pozitív visszajelzést
  • Fix arány(szám)ú megerősítés: az elvárt magatartás meghatározott számú bekövetkezését követően történik a megerősítés
  • Változó arány(szám)ú megerősítés: a kívánatos magatartás előfordulásának a változó száma után nyújt alátámasztást, tekintet nélkül az eltelt időre

Az ösztönzési rendszer típusai:

  • Az alkalmazott szempontjából nézve, ösztönzés esetében a szervezet valamit nyújt a szolgáltatások fejében - alapfizetés, juttatás, szabadság (nincsen teljesítményhez kötve)-Fizetésemelés, prémium, jutalom, előléptetés