A kontingenciaterv:

Amikor a vezetők meghatározzák azokat a cselekvési alternatívákat, amelyeket különböző feltételek között követnek. Jellege: Ld. TK. 82. oldal ábráját (5. 4)

Kontingenciaesemények:

A kontingencia tervezés kritikus része. Ha az eseményeket nem megfelelő módon határozzák meg, a kontingencia tervezés egész folyamata szétesik.
A döntő fontosságágú kontingencia események azokra a környezeti fejleményekre vonatkoznak, amelyek megváltoztatják a jövő alakulását.

A tervezési folyamat irányítása:

A hatékony tervezés akadályai:

  1. A környezet néha annyira bonyolult vagy változó, hogy a vezetést emiatt nem sikerül hatékonyan tervezni.
  2. A vezetők különböző okok miatt ellenállást tanúsíthatnak a változással szemben és kitérhetnek az ahhoz vezető tervezés elől.
  3. A hatékony tervezés akadályai a munkaszerződések, a kormányzati szabályozások vagy a szűkös erőforrások.
  4. A vezetők nem szervezhetnek hatékonyan, mert a célok hibásak vagy nem megfelelőek.
  5. Az idő-, vagy pénzhiány korlátozhatja a vezetőket a hatékony tervezésben.
  6. Komplex és dinamikus környezet: a vezetőknek nagyszámú környezeti tényezőre és dimenzióra kell tekintettel lenni.
  7. A változásokkal szemben tanúsított ellenállás: az ismeretlentől való félelem.
  8. Szituációs kényszerek, feszélyezettségek: pl.: kormányzati rendelkezések, nyersanyagok szűkössége.
  9. Rossz célkitűzés.
  10. Idő és pénz.

Az akadályok elhárítása:

  1. Kezdés a csúcson: a csúcsvezetőknek ki kell jelölniük a célokat és meg kell határozni a stratégiát, amelyet az alsó szintű vezetők követni fognak.
  2. Korlátok felismerése: nincs tökéletes tervezési rendszer.
  3. Kommunikáció: A szervezeti hierarchián belüli vertikális kommunikáció.
  4. Részvétel: teljes mértékben bevont vezetők feltehetőleg tájékozottabbak.
  5. Integráció: ha az integrált tervek jobbak, a szervezetet átfogó tervezési rendszer és hatékonyabb lesz.
  6. Kontingencia terv kidolgozása: alternatív akciók, amelyeket a vállalat akkor követhet, ha a körülmények megváltoznak.

Tervezési eszközök és módszerek:

  1. Előrejelzés (prognózis): a jövőre vonatkozó előrejelzések módszer-kidolgozása. Pl.: bevétel prognózis, technológia prognózis. A prognózis szempontjából a környezet bármely eleme fontos lehet. Számos technológia áll rendelkezésre, pl.: idősoros előrejelzés, grafikus ábrázolás.
    Delphi előrejelzés: szakértői bizottságot hoznak létre különböző előrejelzések készítésére, a tagok megosztják elgondolásaikat a többiekkel, ismétlik, finomítják és létrejön a konszenzus.
  2. Lineáris programozás: a vezetők által az erőforrások és a tevékenységek legjobb kombinációjának a meghatározására használt módszer. Mennyiségileg meghatározzák a szükséges nyersanyagokat, munkaerőt, profithányadot, majd a szükséges számítási műveletek elvégzésével javaslatot tesz minden termék esetében az előállítandó legkedvezőbb darabszámra.
  3. Egyensúlyelemzés: a bevételek és a kiadások közötti egyensúlyi pontok meghatározása segíti a vezetőket.+ Tk 87.o.