- Fiatal tudomány, a XIX. sz. első felétől beszélhetünk róla, a régi módszerrel a társadalmi szervezetek kezelhetetlenné váltak (iparosodás, népszaporulat)
- A szociológiából, filozófiából és a pszichológiából vált le
Vezetés:
Olyan tevékenység, amely az erőforrások hatékony és eredményes felhasználására irányul bizonyos célok elérése érdekében
- A vezetői tevékenységek csoportosítása: tervezés; szervezés; irányítás; ellenőrzés
- Az erőforrások közül kulcsfontosságúak: emberi; fizikai; technikai; pénzügyi; információs
- A vezetés komplexitása: rendkívül összetett folyamat a vezetői tevékenység sokféleségéből fakad.
- A vezetés átható jellege: nem csak az üzleti vállalkozás területére korlátozódik, hanem az élet valamennyi területét átszövi.
Vezetői típusok:
1. A vezetés szintjei szerint:
Felsőszintű vezetők: a szervezet csúcsán helyezkednek el, ált. a vezérigazgatóból és a helyetteseiből áll, ők tűzik ki a szervezet általános céljait és meghatározzák a stratégiát és a politikát, képviselik a szervezetet kifelé, együttműködnek a kormányhivatalokkal, a szakszervezetek és más szervezetek azonos szintű vezetőivel.
középszintű vezetők: pl. gyár-, üzem-, ill. főosztályvezető és az osztályvezetők, ők valósítják meg a stratégiát és a politikát, összehangolják az alsószintű vezetők munkáját.
alsószintű vezetők: a végrehajtásban résztvevőket irányítják pl. egységvezetők, művezetők.
2. A vezetés területei szerint:
- Marketingvezetők: a cég termékeiért és a szolgáltatásért, ill. értékesítésért felelősek
- Termelésvezetők: a tényleges előállításért felelnek pénzügyi vezetők: a szervezet pénzügyi vagyonáért Felelnek
- Emberi erőforrás-vezetők: emberek toborzása, felvétele
A vezetés funkciói:
- tervezés és döntéshozatal:
a tervezés részletes útmutatással szolgál a vezetőnek jövendőbeli teendőire vonatkozóan, innen derül ki, hogy milyen feladatok hárulnak a szervezetre és vezetőire - szervezés:
ez a mindenkori helyzethez illeszkedő tevékenységek ill. ezek erőforrásainak logikus csoportosítása, a célok eléréséhez szükséges tevékenységek
munkakörökbe→ a munkaköröket szervezeti egységekbe→ a szervezeti egységeket egységes szervezeti rendszerbe kell foglalni - közvetlen irányítás:
az alkalmazottak mozgósítása;
részei: az alkalmazottal való kommunikálás; motiválás; csoportfolyamatok menedzselése; konfliktusok és változások kezelése - ellenőrzés:
a szervezeti tevékenységek megfigyelése és azok pontosítása a célérés érdekében (ez a folyamat önszabályozó és gyakran ciklikus)