A vásárlók becsapása történhet az árun, az áru minőségén és az áru árán keresztül is. A kereskedő felelősséget vállal azért, hogy az általa forgalmazott termék mind a technikai előírásoknak, műszaki követelményeknek és a jogszabályi követelményeknek megfelelnek.
A kereskedőt szavatossági és jótállási kötelezettség terheli.

A minőségi panaszokat többféle módon lehet kezelni

  • Vannak azonnal orvosolható minőségi hibák (pl. lukas a tejeszacskó – csere)
  • Vannak olyan hibák, amik csak később, a használat során derülnek ki. Jogszabályok írják elő, hogy a vásárlót milyen jogok illetik meg, és ezek milyen időtartamra érvényesek

A fogyasztói érdekvédelem fontos eleme a minőségvédelem. Ezt segítik elő a szabványok, illetve a megfelelő magyar nyelvű tájékoztatás megléte a termékeken, továbbá az eredet igazolás.A szavatosság sérülése esetén alkalmazott eszközök: az áru javíttatása, árengedmény, a hibás áru kicserélése, ha egyik sem kivitelezhető a vételár visszaadása. Ha egyik sem célravezető, akkor következnek az eljárási szabályok

  • Jegyzőkönyv felvétele
  • A termék bevizsgáltatása valamilyen minőségellenőrző szervezettel vagy laborral
  • Be lehet jelenteni a Fogyasztóvédelmi Felügyelőségnek
  • Bejelenthető a fogyasztóvédelmi civil hálózatnak
  • Igénybe lehet venni a kamarák mellett működő döntőbizottságok segítségét (a feleket megpróbálják egymással megegyezésre juttatni)