Fogalmi meghatározás

  • Közüzemek: a közszolgáltatások vállalati formában való végzik (Kft, Zrt.)
  • Jellemzői:
    • A versenyszféra vállalataival egyező gazdálkodási rendszer szerint működnek (piaci szabályok, közszféra gazdálkodási szabályozásai, állami ellenőrzés alatt)
    • Sajátos érdekek: természetes monopólium jellemzi tevékenységüket:
      • Üzleti és társadalmi érdek egybe esik; tulajdoni szerkezet, döntési mechanizmus és gazdálkodás sajátossága tükröz
      • Olyan vállalat, mely valamely jószág, szolgáltatás kizárólagos ellátója és/vagy kormányzati ellenőrzés alatt áll; sajátos piaci szabályozással (vízmű, elektromos művek)

Kormányzati szabályozás

  • Kormányzati szabályozás kiterjed célja üzleti-társadalmi érdek összehangolása
  • Kiterjed: árszínvonal, minőség, ágazatba történő belépés/kilépés, pénzügyi struktúra
  • Monopolhatalom: vállalat azon képessége, hogy befolyásolni tudja az árakat

Közüzemek, településüzemeltetés

  • Szűkebb értelem:
    • Közvilágítás
    • Ivóvíz, szennyvíz, gáz
    • Csapadékelvezetés
    • Távhő, melegvíz
    • Egyéb energiaellátás
    • Települési közutak
    • Térségi utak
  • Tágabb értelem:
    • Köztemetők
    • Hulladék gyűjtés, lerakás
    • Szennyvíztisztítás
    • Közparkok, zöld területek
    • Kéményseprés, tüzeléstechnika
    • Helyi tömegközlekedés
    • (lakásgazdálkodás)

Közüzemek sajátosságai

  • Magyarországon a nagyobb területi koncentráció, alacsony gazdasági fejlettsége mellett ment végbe a városokban
  • Városi népesség növekedése-> városi közszolgáltatásokkal szemben támasztott fogyasztói igények növekedése
  • Szűk keresztmetszet
  • Fejlesztések, karbantartások elmaradása,
  • Forráshiány-> tűzoltó jellegű beruházások

Törvényi szabályozás

  • Rendszerváltás után differenciáció (méret, típus, pályázati hozzáférés)
  • 1990.C Tv.: települési és területi hálózatos infrastruktúra működése és tulajdoni rendje
    • Állami tulajdonból közüzemi és önkormányzati tulajdon lett
  • Piacliberalizáció-> állami szerep csökkenése
  • Közüzem: korlátozottan forgalomképes törzsvagyon-> önk. Rendelettel szabályoz
    • Ötv.: 78§, 79§, 80§

Közüzemek sajátosságai 2.

  • Rendszerváltás után rurális terek felértékelődése
    • Finanszírozás kérdése
  • Fejlesztések
    • Nagyváros: jelentős, régi hálózat, nagy a fejlesztések költsége
    • Kisebb település:közszolgáltatások hiánya, elmaradottsága-> kiépítés és fejlesztés
  • A folyamatos, biztonságos ellátás többletköltséggel jár (+karbantartás)

Közüzemek sajátosságai 3.

  • A tulajdonosi struktúrától függetlenül a piacinál nagyobb tranzakciós költségek (oka: externáliák)
  • A piaci mechanizmus nem vezet társadalmi optimumhoz (közösségi szabályozás)
  • A finanszírozásban szükség volt az árrendszer átalakítására (fejlesztési pénzek integrálása); pozitívum a társadalmi önszerveződés
  • Önkormányzatok kapacitást finanszíroznak
    • Akkor jó, ha önfenntartó, önfejlesztő a rendszer (felső határköltségen történő finanszírozás)
    • Nyereség visszafordítása fejlesztésekre

Közüzemek sajátosságai 4.

  • A közüzemek kihasználtsága nem 100%-os (túlméretezett, fogyasztás ingadozása, karbantartás miatti kiesés)
  • Alacsony fogyasztásnál is kell finanszírozni
  • A tervezések, taktikai döntések fontosak a jövőbeni gazdaságosság és színvonal szempontjából-> együttműködés
    • gazdaságosság és műszaki tartalom vizsgálata
    • Földrajzi adottságok: urbanizáció szintje, felhasználók összetétele-> műszaki megoldások-> költségek
  • Árbevétel változása-> helyi konfliktus

Közüzemi sajátosságok 5.

  • Területi különbségek: megjelenés-fejelsztés
  • Magas fejlettség-> magas fenntartási költség; újabb közmű-> kevesebb ráfordítás
  • Fontos tényező az időjárás (villany, gáz, víz) a kapacitások kiépítésénél
  • Fontos az egyensúly a haszon és a társadalmi küszöb között
  • A vezetékes hálózatoknál az eszközarány költsége nagyobb a fogyasztásnál
  • Ki finanszírozza a kihasználatlan kapacitást??

Közüzemek sajátosságai  6.

  • A fenntartáshoz szükséges vagyon fejlesztés és beruházás-igényes, karbantartás is költséges
  • Pénz hiányában-> fejlesztések elmaradása-> karbantartás költségének növekedése szolgáltatás minőségének csökkenése-> konfliktusok-> állami támogatás kell

Közüzemek sajátosságai 7.

  • A jelentősebb (jövőbeni) kapacitás kiépítése hitelből.
  • Ötv. 88§-a szabályoz: önk. hitelt vehet fel, kötvény bocsát ki. Fedezet nem lehet törzsvagyon és likvid vagyon.
  • Külön kérdés az amortizációs politika  

Közüzemek sajátosságai 8.

  • A közszolgáltatóknál fontos a tulajdon
    • Köztulajdon: az árak a működésség költségigényét mutatják
    • Haszonelvű működés: a magántőkéhez illeszkedő árak
  • A hatósági áraknál fontos, hogy annak meghatározója annak megállapítója tulajdonos legyen az adott cégben
  • Vegyes és magán vállalatok esetében az árban a szükséges költség és a méltányos nyereség elvét kell követni. A magántőkés jogtalan gazdagodása miatt

Közüzemek sajátosságai  9.

  • Áremelést meghatározza: lakosság fizetőképessége, inkasszálási lehetőség korlátozott a közüzemek esetében
  • Áremelések következményei: kintlévőség növekedés, inflációt gerjeszti és nem teremt forrást a fejlesztéshez-> közpénz bevonása szükséges-> pályázatok

Közüzemi szerződés sajátosságai

  • Ptk. XXXIV. 387§: A közüzemi szerződés alapján a szolgáltató köteles meghatározott időponttól a felhasználó számára folyamatosan és biztonságosan a felhasználó igény szerint meghatározott közüzemi szolgáltatást – így különösen gázt, villamos energiát és vizet – nyújtani, a felhasználó pedig köteles időszakonként díjat fizetni.
  • Közüzemi szerződés: a fogyasztó közszolgáltatásokkal való ellátásnak biztosítása
  • Jellemzők:
    • Alanya: fogyasztó és szolgáltató
    • A szerződés a szolgáltatás igénybevételétől él
    • A szolgáltató csak a jsz-ban foglaltak szerint korlátozhatja a szolgáltatást
    • A szerződés már ráutaló magatartással is megköthető (jellemző az írásos forma)
    • A közüzemi szolgáltató szerződéskötési kötelezettség terheli (oka: monopol helyzet)
    • A fogyasztót is szerződéskötési kötelezettség terheli pl.: hulladékszállítás, kéményseprés (helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről szóló Tv.)
  • A közszolgáltatások szakmai követelményeit az ágazati miniszter szabályozza
  • A részleteket a helyi önkormányzat szabályozza:
    • Helyi közszolgáltatás megnevezése
    • Pályázat nyertese, működési terület határa
    • Közszolgáltatás rendjét, módját, jogokat és kötelezettségeket
    • Szolgáltatás igénybevételének módját, feltételeit
    • A fogyasztót terhelő díj mértékét, fizetés rendjét, kedvezményeket
  • Villamos energia szolgáltatás szereplői működés és szabályozás szempontjából:
  • Versenypiaci szereplők: erőművek, kereskedők, feljogosított fogyasztó
  • Közüzemi szereplők: szolgáltató, nagykereskedő, közüzemi fogyasztó
  • A piac „közös” szereplői: rendszerirányító és elosztó társaságok
  • Villamos-energiapiaci szabályozás szempontjából:
  • Versenypiaci szereplők esetén az 50 MW-ot meghaladó telj. erőmű esetén létesítési engedélyköteles; ármegkötés, csak a közüzemek részére lekötött mennyiség esetén
  • Közüzemi szereplők: természetes monopol helyzet-> piacnyitás előtti szabályozás
  • A piac „közös” szereplői a természetes monopolhelyzet miatt ágazati szabályozást igényelnek
  • Tehát saját kockázatra bárki építhet erőművet, ha van engedélye
  • Szabályozó hatóság megköveteli a vonatkozó prognózisokat, de biztosítja a forrásoldali terveket (nem lehet a piacliberalizációra hagyatkozni)
  • Az új szabályozások alapján egyre többen lesznek a feljogosított fogyasztók: akik szabadon köthetnek szerződést az erőművek szabad kapacitásaira
  • A szabályozás szempontjából fontos a versenypiaci  és közüzemi szereplők elválasztása a monopolhelyzetben lévő szereplőktől
  • Leggyakoribb gazdálkodási forma: Kft, Rt.
  • Az önkormányzat többségi tulajdonos
  • A tulajdonosi és közérdekvédelmi ellenőrzést a felügyelő bizottság végzi:
    • Nyrt. Esetén, kivéve, ha egységes irányítási rendszer szerint működik
    • Zrt. esetén, ha az 5%-nál nagyobb tulajdonnal rendelkezők kérik
    • Tekintet nélkül, ha azt a törvény előírja