• Premchard költségvetési gazdálkodás-rendszere
  • Gazdasági koordináció alapján
  • Eltérő a gazdasági rendszer és az alrendszerek közötti kapcsolatok
  • 7 típus: brit, francia,európai, amerikai, latin-amerikai, távol-keleti rendszer, központi szervezésű országok

Brit rendszer

  • 1929-33-as válság után dolgozták ki
  • Nagy-Britannia+Nemzetközösség számos tagja átvette
  • Viszonylag kevés jogszabály
  • Költségvetési kiadások szabályozása a tradíciókon alapul
  • (a volt gyarmatok jogi szabályozása átfogóbb)
  • Költségvetés egy nagy alapból áll
  • Nincsenek elkülönített pénzalapok, „pántlikázott” pénzek
  • Elkülönítve folyik a bevétel-és kiadástervezés
  • Kiadások: minden tétele jóváhagyást igényel
  • Bevételek:szerkezetük nem részletezett, és elfogadásig titkos

Nagy-Britannia közigazgatása

  • Államforma:alkotmányos monarchia
  • Négy alkotó nemzet
  • Mindegyiken belül megyék, de ma már inkább a NUTS II. szintet használják (9 régió)
  • Törvényhozó:
    • Parlament
    • Lordok Háza
    • Alsóház (Labour, Tory, Whig)
  • Végrehajtó hatalom: kormány és a kabinet
  • Kétszintű önkormányzat (kivétel a 32 londoni kerület és 36 egyéb városi kerületet)
  • Jogrendszer: „common”, „equity”

Francia rendszer

  • Franciaországban,volt gyarmatain, néhány latin-amerikai és közel-keleti országban
  • Erősen centralizált finanszírozási rendszer
  • Erősen bürokratizált
  • Cél: közpénzek begyűjtése és elköltése szigorúan ellenőrzött keretek között
  • Kitüntetett szerepe van a kincstárnak (minden pénzforgalom a kincstárhoz kapcsolódik az önkormányzatokon keresztül)
  • A kincstár területi hálózatán egy dekoncentrált intézményi rendszer jön létre központi irányítással.
  • Kevés elkülönített pénzalap van, mert mindent megold a kincstár.

Franciaország közigazgatása

  • Demokrácia
  • államfő különleges státussal rendelkezik
  • Parlament: kétkamarás szerkezetű
    • Nemzetgyűlés („l'Assemblée Nationale”)
    • Szenátus („le Sénat”)
  • Kormány: működési formája a Minisztertanács
  • 26 régió (egyes régiók alá 2 – 8 megye tartozik )
  • 100 megye (franciául département )
  • Ebből 4 a tengerentúlon (Guadeloupe, Martiniques, Francia-Guyana, Réunion)
  • A megyék összesen 342 kerületre (arrondissement) oszlanak.

Európai rendszer

  • Németek dolgozták ki
  • Átvették: Olaszország, Portugália, Hollandia, észak-európai országok
  • Kevésbé centralizált és rugalmasabb
  • De!mindenre kiterjedő, átfogó jogi szabályozás érvényesül a kiadási oldalon
  • Bevételi oldal: nagyobb önállóságot ad a szervezeteknek
  • Vállalkozói szemléletet követ
  • Előtérbe kerül a hatékonyság, méretgazdaságosság, kapacitás kihasználása
  • 5-10 féle elkülönített pénzalappal dolgozik
  • Országonként vannak eltérések

Amerikai rendszer

  • USA, Kanada
  • Piaci szemlélet és a civil szféra bevonása
  • Erősen piaci logikára épül
  • Non-profit szervezetek: bevonják őket a költségvetés készítésébe és a közpénzek elköltésébe
  • a kongresszus a kormányzattól teljesen eltérő költségvetési javaslatot dolgozhat ki
  • Kisebb a központi költségvetés jelentősége
  • Itt a legkisebb a redisztribúció aránya

Latin-amerikai rendszer

  • Spanyol befolyás mellett alakult ki
  • Bevételek „megpántlikázása” (bevételi évek között átvihetők)→ rugalmasság
  • Erősen centralizált
  • Alig beszélhetünk egységes kormányzati költségvetésről
  • Egyes minisztériumok költségvetései jelentősek

Távol-keleti rendszer

  • Dél-Korea, Thaiföld, Fülöp-szk.
  • Japán és az USA gyakorlata befolyásolja
  • Általános költségvetés+sokféle elkülönített pénzalap
  • költségvetésen kívüli tételek
  • Kormányzati beruházásokra
  • Állami kölcsönök programjaira
  • Forrás: hitel → államadósság

Központi szervezésű országok

  • Volt szocialista országok
  • Magas arányú redisztribúció
  • Állam magas arányú szerepe
  • Költségvetés mindenre kiterjedő szabályozása
  • Helyi feladatok finanszírozása is a központi költségvetési rendszeren keresztül (fő funkciója: pénzelosztás)
  • Korlátozza:
    • helyi kezdeményezéseket
    • településszintű önálló gazdálkodást
    • költségvetési intézmények gazdálkodási feladatkörét