Információtartalom vázlata

  • A direkt marketing lényege, jellemzői, eszközei
  • Direct mail
  • Telefonmarketing
  • Televízió-, rádió, mint direkt marketing eszköz
  • Internet és e-mail
  • A direkt marketing akciók tervezése
  • A cél és a célcsoport körülhatárolása
  • Az eszközmegválasztás fontossága

Direkt marketing

Olyan célzott, az ügyfél számára „testre szabott” interaktív módszerek együttese, amely bárhol a marketing területén, és egy (több) reklámeszközt felhasználva olyan hatást ér el, ahol a vállalkozások és/vagy vásárlások száma jól mérhető

A direkt marketing lényege:

A direkt marketing lényege, hogy a hirdető a közvetítő médiumok (például tévé, sajtó, rádió) kihagyásával közvetlenül juttatja el üzenetét a fogyasztóhoz. Célja jellemzően közvetlen válasz (például vásárlás, regisztráció, árajánlatkérés) kiváltása. A direktmarketing-kampányok egyik legfontosabb előnye, hogy az eredmények nyomon követhetők, így mérhetővé válik a hatékonyság. A direkt marketing számos csatornán – e-mail, telefon, postai levél, fax, SMS – keresztül megvalósulhat.

A direkt marketing jellemzői:

  • Személyes hangvétel
  • Folyamatos kapcsolattartás
  • Bizalmi kapcsolat kiépítése (vállalat és ügyfél között)
  • Hagyományos kommunikációs eszközök használata
  • Interaktivitás (visszacsatolás, párbeszéd)
  • Mérhető eredmények
  • Akciói kevésbé feltűnőek a versenytárs számára

A DM eszközei:

  • Telefonmarketing: (fontos: kellően interaktív és mérhető)
    • Kimenő hívás (vállalat> fogyasztó)
    • Bejövő hívás (fogyasztó - vállalat)
    • Mobil hívásformák (SMS, MMS, WAP stb.)
    • Telefax
    • TV-s kapcsolat (élő műsor, teletext)
    • Rádiós kapcsolat
    • Internet
  • Sajtóhirdetés: (direct response hírdetés ) jelentkezési lap kitöltése után kap további információt, ill. jut el a szolgáltatáshoz, termékhez a vásárló (interneten is gyakran használják)
  • Katalógus: csomagküldő kereskedelemből indult ki
  • Telemarketing
  • Interaktív média
  • Postaládás anyagok: házhoz jön, de nem célcsoport irányítható (a geo marketing segíthet)
  • Internetes hirdetések
  • Ügyfélkártyák, vevőklubok
  • Szórólapok: igen magas a meddőhányad
  • Számlákkal postázott/átadott tájékoztató
  • Direct Mail (névre szóló levél)

Direct Mail:

Lényege:

A Direkt mail (személyre szóló reklámlevél) lényege, hogy postai úton juttatunk el valamilyen üzenetet olyanok számára, akiknek legalább nevét és címét ismerjük.

A DM felépítése – levélcsomag

  • Boríték
  • Levél (névre szóló megszólítással)
  • Melléklet
  • Megrendelőkártya

Formai jegyei:

  • Levélformátum
  • Figyelemfelkeltő megjelenés
  • Jó áttekinthetőség (kellő rövidség, tömörség, lényegre törés)
  • Jó hordozó anyag és dekoratív megjelenés
  • Vizuális látványelemek használata (szín, kép, különleges betűtípus stb.)
  • Célcsoport beszédstílusának használata

Tartalmi jegyei:

  • Pontos megszólítás (titulusok is)
  • Sajátkezű aláírás vezető, vagy vezető menedzser részéről
  • Meggyőző, hiteles érvelés
  • Címzett érdekeire való hivatkozás
  • Korrekt tájékoztatás (kondíciók, határidők, lehetőségek)
  • Vállalat minden címe és elérhetősége

Telefonmarketing

Párbeszédes marketingnél több információt nyújt. Gyors és pontos tájékoztatást nyújt akciókról és termékekről.

Televízió reklám

Audiovizuális reklámeszközök azok az eszközök, amelyek a látás és a hallás útján egyaránt hatnak.

Televízió reklám jellemzői:

  • Magas presztízs
  • Befogadói szituáció a legkedvezőbb
  • Nagyszámú ismétlésre van szükség
  • Korlátozott mértékben irányítható
  • Technikai adottságai rendkívül kedvezőek
  • Leggyorsabb reklámeszköz
  • A legköltségesebb médium

Rádióreklám

Auditív reklámeszközök azok az eszközök, amelyek hallás útján hatnak.

Rádióreklám jellemzői:

  • Publicitása igen nagy
  • Széles tömegekhez szól
  • Presztízse az emberi hang meggyőző voltán alapul
  • Háttérrádiózás
  • Nem alkalmas sok adat, több cím és telefonszám közlésére
  • Nincs lehetőség a „visszaalapozásra”
  • Nagy a meddőszórás
  • Rugalmas, gyors
  • Egy főre jutó költsége alacsony

A rádióreklám hatáselemei:

  • Szöveg: a rádióreklám legfontosabb összetevője, hiszen ez hordozza a reklám által közölni kívánt információkat. A szöveg rövid, tömör, figyelemfelkeltő, meggyőző és hatásos.
  • Zene: A zene lehet bevezető zene, hézagpótló zene, aláfestő zene háttérzene vagy befejező zene.
  • Zörejek, zajok: segítséget nyújthatnak a marketingüzenet eljuttatásában.

Internet

Az internet decentralizált számítógépes, interaktív kommunikációs hálózat.

Az internet jellemzői:

  • A befogadói szituáció nagyon kedvező
  • Technikai adottságai nagyon kiállóak
  • Széles tömegek elérésére nem alkalmas
  • Célozhatóság szempontjából kiemelkedő médium
  • Rugalmas
  • Nem költséges

E-mail

Alkalmazásával a levelezőlistán szereplőket rendkívül alacsony költséggel lehet tájékoztatni az éppen aktuális akciókról, ajánlatokról.

A direktmarketing folyamata

1. Adatbázis kiépítése:

  • Adatbázis kiépíthető saját adatbázisunkból vagy vásárolható is

2. A célcsoport meghatározása

  • Célcsoport képzés lényege:
    • Az a folyamat, amikor a vállalat kiválasztja a számára megfelelő szegmentumot és azt a tevékenységének középpontjába állítja, a célcsoport képzést megelőzi a piacszegmentálás
  • A direkt marketing célcsoportjai lehetnek:
    • Végső fogyasztók
    • Kereskedelmi vállalkozások
    • Termelő vállalkozások
    • Közintézmények stb.

3. A célok kitűzése

  • Célok lehetnek:
  • Szükségletek kielégítése, igény felkeltése
  • Jelenlegi fogyasztók, márka hű vásárlói kör stabilizálása
  • Új kapcsolatok létrehozása
  • Közvetlen értékesítés
  • Az eladás megkönnyítése
  • Tájékoztatás
  • Follow up (után követés) stb.

4. Az üzenet, az ajánlat megfogalmazása

5. Lebonyolítás, végrehajtás megszervezése

  • Eszköz kiválasztása
  • Időzítés tervezése
  • Visszajelzések kezelése, megrendelések teljesítése

6. Összegzés, hatékonyság mérése

  • Visszaérkezési ráta, megrendelések nagysága stb.
  • Szempontok melyeket figyelembe kell venni DM tervezésnél (tartalom meghatározásánál, eszköz kiválasztásnál)
  • Belső tényezők:
    • Kampány célja, tárgya
    • A szervezet lehetőségei, rendelkezésre álló erőforrások ( pénz, tárgyi eszközök, humánerőforrás)
    • A szervezet image
    • A termék jellemzői
    • A termék piaci pozíciója
    • A termék elérhetőségei (értékesítési csatorna, logisztikai felkészültség)
    • Egyedi eladási ajánlatok lehetőségei
    • Versenyelőnyök stb.
  • Külső tényezők:
    • Célcsoport: Ki, mit, miért, hol, mikor, hogyan vásárol, mi az oka, hogyan lehet befolyásolni.
    • Versenytársak
    • Makro környezet