Információtartalom vázlata
- Az eladásösztönzés lényege, módszerei
- A kereskedőket ösztönző módszerek célja, csoportosítása és jellemzőik
- Tájékozódást segítő módszerek
- Közvetlen anyagi ösztönzők
- Egyéb ösztönző módszerek
- Az ösztönző program kidolgozása
- Az ösztönző módszer meghatározása
- Az akcióban való részvétel feltételei
- Költségvetés
Bevezetés
- A kereskedők ösztönzése az értékesítési csatornában történik.
- Az értékesítési rendszer, az értékesítési csatorna funkciói (P- Place)
Csatornapolitika
Azon döntések összessége, amelyek a termékeknek a fogyasztóhoz való eljuttatását biztosítják és meghatározzák ennek útjait és módszereit is.
Disztribúció
Az a folyamat, melynek során a termék eljut a fogyasztóhoz
Az értékesítési csatorna szereplői lehetnek
- Termelő
- Viszonteladó
- Végső felhasználó reklámügynökségek
- Bankok és hitelintézetek
Az értékesítési csatorna funkciója
Áthidalja a kínálat és kereslet közötti térbeli, időbeli, mennyiség, választékbeli különbségeket.
Kiszolgálási színvonal:
- Azt méri, hogy a vállalat illetve a csatorna mennyire képes megfelelni a vevői elvárásoknak
- A lényeg a vevői igényeknek való megfelelés
- A csatorna minden eleme nagymértékben hatással van a vevői elégedettségre
Az értékesítési csatorna tervezésének lépései
- Az értékesítési út hosszának meghatározása
- Az értékesítési út szélességének meghatározása
- A kereskedő típusának meghatározása
- A csatornaszereplők közötti kooperáció meghatározása
- Marketingstratégia meghatározása
1.Az értékesítési út hosszának meghatározása
Értékesítési út hossza: a termék csatornában hány szinten keresztül jut el a termelőtől a fogyasztóig
Értékesítési út szereplői:
- Termelő
- Nagykereskedő
- Kiskereskedő
- fogyasztó
Értékesítési utak fajtái:
- Klasszikus út
Termelő → Nagykereskedés → Kiskereskedés → Fogyasztó
Alkalmazása javasolt:
-
- Ha az értékesítés térben és időben szétszórtan helyezkedik el
- Ha a termelői választék és a kereskedelmi választék lényegesen eltér egymástól
- Ha a termelés és a fogyasztás időben jelentősen eltér egymástól
- Ha a forgalmazás során közbenső raktározásra van szükség
- Ha az ári nem igényel speciális kezelést
- Tranzit út
Termelő →Nagykereskedés → Kiskereskedés → Fogyasztó
Az áru fizikailag nem kerül a nagykerhez, a nagyker közvetítő szerepet tölt be alkalmazása javasolt:
-
- Ha az áru jellege indokolja
- Gyorsan romló áru
- Különleges kezelést igénylő áru
- Szállítás, raktározás közben sérülhet
- Ha a termelő piaci ismeretei hiányosak
- Művi út
Termelő → Kiskereskedés → Fogyasztó
A nagyker kimarad
Alkalmazása javasolt:
-
- Ha a termék jellege indokolja
- Ha a fogyasztói ár csökkentése a cél
- Termelőnek vannak kialakult kiskereskedői kapcsolatai
- Demigrosz út
Termelő → Nagykereskedés → Kiskereskedés → Fogyasztó
A nagykereskedő kettős feladatot lát el: (általában árdifferenciálást alkalmaz)
-
- Kiskereskedőnek értékesít
- Fogyasztónak értékesít
- Közvetlen út (egylépcsős értékesítés)
Termelő → Fogyasztó
A termelő közvetlenül a fogyasztóhoz fordul
Pl.: csomagküldés, ügynökön keresztül, tv shop, mintabolt stb.
2. Az értékesítési út szélességének meghatározása
Értékesítési út szélessége:
Egy – egy szinten hány közvetítőt kapcsolunk be az értékesítési folyamatba
Csatorna szélességének fajtái:
- Intenzív értékesítés
- Egy – egy szinten a lehető legtöbb szereplőt vonunk, be az értékesítésbe nem válogatunk közöttük
- Intenzíven árult áruk:
- Napi fogyasztási cikkek, tömegcikkek
- Olyan termékeknél, ahol nem igényel vevő szakértelmet
- Marketing cél → mindenhol elérhető legyen a termék
- Szelektív értékesítés
- Egy – egy szinten a korlátozott számú szereplőt vonunk be az értékesítésbe válogatunk közöttük
- Szelektíven árult áruk:
- Tartós fogyasztási cikkek, ruházati cikkek
- Olyan termékeknél, ahol igényelhet a vevő szakértelmet
- Marketing cél → szorosabb, biztosabb kapcsolat a termelő és a kereskedő között
- Exkluzív értékesítés
- Egy – egy szinten egy vagy igen korlátozott számú szereplőt vonunk be az értékesítésbe
- Szelektíven árult áruk:
- Presztízstermékek
- Különleges minőségű, egyedi termékek esetén
- Marketing cél → a vevő számára biztosítani, hogy azt kapja, amit tényleg aka
3. A kereskedő típusának meghatározása
Az értékesítési mód kiválasztása
A kiválasztás szempontjai:
- Termék jellege
- Költségek
- Vevőkör
- Szokások, divat
- Elérhető forgalom nagysága
- Stb.
Az értékesítési mód fajtái:
1. Bolti kereskedelem
- A fogyasztó felkeresi a vásárlás színhelyét
- Az árut fizikailag szemrevételezi
- Vásárláskor igénybe veheti az eladó személyes segítségét
Bolti kereskedelem módjai:
- Hagyományos
- Alapfeltétel: közvetlen kapcsolat a vevő és az eladó között
- Az árut csak az eladó segítségével lehet megismerni
- Nagy élőmunka igényű
- Olyan termékeknél alkalmazzák, ahol fontos a nagy szakértelem, méretéhez képest nagy az értéke
- Előnyei, marketing lehetőségek:
- A vevő igényei könnyen felmérhetőek (személyes kapcsolat)
- Lehetőség nyílik a személyes befolyásolásra
- Lehetőség van ajánlásra
- Hátrányai:
- Lassú
- Az eladó és a vevő személyes kapcsolata nagymértékben hat a forgalomra
- A vevő a bemutatandó árukhoz csak az eladó segítségével juthat hozzá
- Önkiválasztó
- A vevő az eladó segítsége nélkül is megismerkedhet az áruval
- A vevő a kirakott áruból választ, majd az eladó általában raktárból a helyszínen kiadja az árut
- Kisebb élőmunka igényű
- Minta utáni
- Nagy terjedelmű, tartós fogy. cikkeknél használják
- A vevő az eladó segítsége nélkül is megismerkedhet az áruval
- A vevő a kirakott áruból választ, majd az árukiszállítás raktárból történik (házhozszállítás)
- Költségkímélő (kis bolt a belvárosban, raktár külvárosban)
- Önkiszolgáló
- A vevő a kirakott áruból önállóan választ
- Eladó – vevő kapcsolata leginkább az ellenérték elszámolására korlátozódik
- A legkisebb élőmunka igényű
- Nagy tér kell hozzá
- Módjai:
- Zárt pályás: „Meghatározott” haladási irány van (bútorok áru elhelyezésével)
- Szabadpályás szabadon lehet menni
- Előnyei:
- Szabadon lehet válogatni, nézelődni
- Csökken a vásárlásra fordított idő
- Csökken az eladók fizikai leterheltsége
- Nő a bolt áteresztő képessége
- Hátrányai:
- A vevő magára van utalva
- Személytelen
- Lopások száma nagyobb
2. Bolt nélküli (alternatív kereskedelem)
- Vásárlás „nincs” helyhez kötve
- Vállalkozás számára nincs szükség bolti épület fenntartására
Formái:
- Automata kereskedelem
- Előnyei:
- A nap bármelyik szakában lehet vásárolni
- Nem igényel eladószemélyzetet, csak feltölteni kell
- Gyors, kényelmes
- Olyan termék is árusítható vele, amit nem szívesen vásárolnak az emberek boltban
- Hátrányai:
- Gyakori meghibásodás
- Gyakori rongálás
- Előnyei:
- Csomagküldő
- Katalógus alapján
- Teleshopping
- E-kereskedelem
- Előnyük:
- Nincs területi határa
- Költségtakarékos
- Kényelmesebb lehet a vevő számára
- Hátránya:
- Árpolitika korlátozott → azonnal nem lehet
- Árukészlet, választék, mélység kialakítása nehéz feladat (kereslet felmérése)
- Ügynöki kereskedelem
- Mozgó árusítás
Nagykereskedelem
-
-
- Feladatai, szerepe:
- Választék kialakítása
- Elosztás reklámozás
- Termelői választék kiskereskedői választékká alakítása
- Raktározás
- Finanszírozás
- Kockázatvállalás
- Piaci információk gyűjtése
- Feladatai, szerepe:
-
Fajtái:
- polcfeltöltő – rack jobber (rack – állvány, jobber – ügynök). A kiskereskedő számára többletszolgáltatást nyújt, vállalja, hogy a kiskereskedő polcait feltölti áruval (fizikailag) gyakran a finanszírozást is vállalja, ha nem tudja eladni a kiskereskedő a terméket, akkor visszavásárolja a nagykereskedés.
- fizess és vidd – cash and carry. A nagykereskedés nem vállal szállítást és nem nyújt hitelt kp-ban lehet vásárolni nála önkiszolgáló módon kisebb mennyiséget is végső fogyasztók is vásárolhatnak nála.
- tranzitáló – drop shipper
- ügynöki: A kiskereskedés és a termelő között közvetít, nem is kerül tulajdonába az áru
Kiskereskedelem
- Bolti kiskereskedők
- Kis élelmiszer bolt
- Szaküzlet
- Diszkont
- Szupermarket
- Hipermarket
- Üzletlánc
- Áruház
- Bemutatóterem
- Bevásárlóközpont
- Outlet center: A márkakereskedő az előző szezonból visszamaradt árukészletet kedvezőbb áron adja pl. Premier Outlet Center
- Stripmall: Hipermarketek „mellett” találhatóak, a hipermarketek szolgáltatásait kiegészítve
Bolt nélküli kiskereskedők
- Közvetlen értékesítés – személyes eladás (ügynökök)
- MLM – multi level marketing
- Mobil kiskereskedők
- Mindig ua időben ua napon érkeznek egy adott helyre Pl. Family Frost
- Direkt marketing
- Csomagküldő
- E-commerce – elektronikus kereskedelem
- Telemarketing
- Tv shop
- Automata értékesítés
4.A csatornaszereplők közötti kooperáció meghatározása
- VMR – vertikális marketing rendszer
- Összehangolt marketingtevékenység az értékesítési csatorna teljes hosszában
- VMR fajtái
- Korporatív (vállalati) VMR
- A termelés és az értékesítés egy tulajdonos kezében van
- Szerződéses VMR
- Az értékesítési csatorna szereplői kötnek a céljaik elérése érdekében pl. franchise
- Irányított VMR
- Valamelyik szereplő, piaci pozíciója alapján „nyomást gyakorol” a másik szereplőre és így létrejön az együttműködés
5. Marketingstratégia meghatározása
- Pull (húzó) stratégia
A termelő a végső fogyasztót veszi célba reklámjával. Meggyőzi a fogyasztót, hogy keresse a terméket. A fogyasztó „áthúzza” a terméket az értékesítési csatornán.
- Push (toló) stratégia
A termelő a kereskedőt győzi meg, arról, hogy a termékét érdemes forgalmazni.
A termelő a kereskedőt ösztönzi az értékesítésre.
- Gravity (elengedő) stratégia
A termelő csak az első kereskedőig kíséri figyelemmel a termék útját, utána magára hagyja.
Sales Promotion
Sales Promotion fogalma
Olyan piacbefolyásoló módszerek összessége, melyek közvetlenül ösztönzik a fogyasztót vagy viszonteladót azonnali vásárlásra
Funkciói:
- Forgalom megtartása, növelése
- Nyereség növelése
- Eladás gyakoriságának növelése
- Az egy vásárlásra jutó eladott mennyiség növelése
- Törzsvevők megtartása, új vevők megszerzése
- A bolt jó hírnevének növelése
- Készlet felszámolása, forgási sebességének növelése
- Értékesítési csatornák támogatása
Fő területei:
- Fogyasztókat ösztönző módszerek
- Kereskedőket ösztönző módszerek
Viszonteladót, Kereskedőt ösztönző módszerek
Célja: rávegye a kereskedőt, hogy a gyártó termékét a kínálatba felvegye, nagyobb mennyiséget vásároljon, előnyben részesítse a többi termékhez képest, azt ajánlja a vevőnek
Eredménye:
- hosszú távú tartós kapcsolat, kereskedő és gyártó között
- kölcsönös támogatás
Problémái:
- költséges
- megfelelő jól kiépített szervezet kell hozzá
Csoportosítása:
- tájékozódást segítő módszerek
- Azok az eszközök, melyek segítik a termelő és a viszonteladó valamint a kereskedő és a vevők között kommunikációt, segítik az értékesítést.
- Pl.: display, táblák, szórólap, katalógus
- közvetlen anyagi ösztönzők
- Azon módszerek, melyek közvetlenül pénzben fejeződnek ki.
- Pl.: jutalék, kedvezmény, bonusz
- egyéb ösztönző módszerek
- Azon eszközök, melyek közvetve ösztönzik a kereskedőt az értékesítésre.
- Pl.: nyílt napok, rendezvények, betanítás, nyeremények, versenyek
Fajtái:
- Speciális reklámajándékok – vevőnek továbbadható, üzlethelységben POS-ként használható
- Engedmények, kedvezmények, jutalékok
- Reklámengedmények – a gyártót reklámozza a kereskedő és ezért árengedményt kap
- Termékbemutatók, kóstolók
- Kereskedők számára továbbképzések
- Információs szolgálat
- Eladást segítő prospektusok, kiadványok, katalógusok
- Eladási akciók (kereskedői pontgyűjtő akciók)
- POS – eladóhelyi reklámtámogatás
- Eladás ösztönzése – versenyek, jutalékok
Ösztönző program kidolgozása
- Az ösztönző módszer meghatározása, kiválasztása
- Az akcióban való részvétel feltételeinek kidolgozása
- Költségvetés meghatározása