Információs vázlat:

  • Promóció lényege, kapcsolata a PR tevékenységgel
  • Reklámajándékok:
    • fogalma
    • jellemzői
    • típusai
  • Reklámajándékozás céljai
  • Reklámajándékozás szempontjai
  • Reklámajándékok kiválasztásának módszerei
  • Promotion- Kommunikációs politika

Promóció fogalma, lényege:

A vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveinek és módszereinek összessége. A marketing mix 4. P-je!
Marketingkommunikációs mix elemei:

  • reklám
  • értékesítés ösztönzés, vásárlás ösztönzés
  • személyes eladás
  • közönségkapcsolatot

A marketing és a PR kapcsolata:

  • külön funkció: a marketing célcsoportja a vevő, a PR-é nagyobb nyilvánosság
  • közös funkció: a marketing és PR karöltve tölti be a vállalkozás termékeinek goodwill építését
  • a PR segédeszköze a marketingnek
  • a marketing részterülete a PR-nak.Marketing kommunikáció feladata
  • egy termék vagy szolgáltatás, márka védjegy vagy vállalat megismertetése,népszerűsítése
  • fogyasztók figyelmének felkeltése
  • vásárlásra ösztönzés az érdeklődés megtartása

PR fogalma:

olyan kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése és folyamatos ápolás.

PR lényege:

  • Hírnév ápolása
  • Célja a vállalat és közönsége közötti jóindulat kölcsönös megértés fenntartása
  • Jó megítélés
  • Magatartásforma és gondolkodásmód
  • Középpontjában a pozitív megjelenés őszinteség és a bizalom áll

PR feladatai:

  • környezeti bizalom építése
  • környezet támogatásának elnyerése
  • környezet megértésének elnyerése
  • környezet együttműködésének elnyerése
  • környezet és a vállalat közötti konszenzus kialakítása
  • környezet és a vállalat közötti kölcsönös együttműködés kialakítása

Reklámajándékok fogalma:

a vállalat által adott ajándék amely magán viseli és megvalósítja a cég arculatát kommunikációs stratégiáját és reklámkoncepcióját.

Reklámajándékok jellemzői:

  • Emlékeztetés
  • Pozitív vélemény erősítése
  • Márkahűség kialakítása
  • Örömkeltés( cég ismeretének növelése)

Reklámajándékok típusai:

  1. Szóróajándék: kisebb értékű, emblémás, nagy mennyiségben legyártott, tömeges terjesztésű többnyire használati értékkel is rendelkeznek pl.: toll kulcstartó Sokszor eseményekhez kapcsolódnak pl.: boltnyitás, születésnap
  2. Reklámajándék: közepes értékű, emblémázott nagy mennyiségű, de nem tömeges terjesztésű általában ezek is használati értékkel bírnak. Pl.: irodaszerek, számológépek
  3. Egyedi ajándékok: kisebb példányszám, névre szóló, nagyobb értékű, általában emblémázatlan Pl.: táskák, órák

Reklámajándékozás célja:

A reklámajándékok hasznos, olcsó tárgyak, amelyeken fel van tüntetve a cég neve és címe, s melyek néha egy-egy reklámüzenetet is hordoznak. A kereskedők ezeket a tárgyakat jelenlegi és reménybeli vevőiknek adják. A jól megválasztott ajándéktárgy az adományozó cég pozitív megítélését segíti elő, mely akkor is, ha az ajándékozó nem személyes használatra szóló terméket, hanem munkavégzéshez kötető tárgyakat küld. az ajándékozó vállalt azt reméli, hogy az irodában vagy egyéb helyen használt termékek huzamosabb ideig az ajándékozóra emlékeztetik a partnereket, ami előbb utóbb érzékelhető lesz a forgalom alakulásában is. 
Leggyakoribb ajándékok: emblémás tollak, kulcstartók, naptárak, névjegytartók
Ezek mellett: pólók, ing, sapkák, esernyők, táskák.

Reklámajándék kiválasztásának szempontjai

A megfelelő reklámajándék kiválasztása nem könnyű feladat, de bizonyos kérdések (és az azokra adott válaszok) segíthetnek abban, hogy a célnak legmegfelelőbb reklámajándékot válasszuk ki.

  • Mi a célja a reklámajándék-akciónak? (Például forgalomnövelés, különféle reakciók kiváltása, meghívás stb.)
  • Kik alkotják a konkrét célcsoportot? (Pontos, számszerű meghatározás: korosztály és nem szerint, karakterek, érdeklődési körök alapján szétválasztva.)
  • Mekkora összeget szeretnénk és/vagy tudunk felhasználni? (Teljes büdzsé meghatározása, vagy szegmentált költségvetés kialakítása, vagy a forgalom százalékában történő meghatározás
  • Milyen üzenetet akarunk közvetíteni? (Szlogen, cégfilozófia, termék-szolgáltatás információk stb.)
  • Mi legyen a reklámajándék hatékonysági ideje? (Mennyi ideig tudja használni a célcsoport? Hosszú-rövid távú tervek meghatározása.)
  • Mennyi idő, míg a reklámajándék eljut a címzetthez? (Postai levél vagy csomagküldési, illetve futárszolgálat lehetőségek, kiállítási standon vagy zártkörű rendezvényen a kiosztás ideje stb.)
  • Mennyire illik bele a reklámajándék-akció a cég marketingmixébe? (Cégfilozófia felülvizsgálata, aktuális akciókhoz kapcsolódás, arculat stb.)

A vállalatoknak éves szinten tervezniük kell a reklámajándéktárgyakat. El kell dönteniük, hogy mikor, mennyit, kinek és mit ajándékozzanak.

  • Mikor? Az év vége, a vásárok, a kiállítások már megszokott alkalmak. Ezek mellett még vállalati eseményekkor (jubileumok, kitüntetések, stb.), új iroda megnyitásakor, új termék bemutatásakor, tárgyalásokon, szerződések aláírásakor stb.
  • Mennyit? A darabszám természetesen attól is függ, hogy drága és reprezentatív ajándékról vagy olcsó szóróanyagról van-e szó. A döntés függ még az alkalomtól, a megajándékozottak körétől és persze a vállalat anyagi lehetőségeitől.
  • Mit? Amikor valamely reklámtárgy felől dönteni kell, érdemes az alábbi kérdésekre keresni a választ: Milyen szempontok alapján készíttetné el a cég reklámtermékeit?

Ajándékok fajtái:

  • állami ajándék: diplomáciai, protokolláris kérdés. Nem személynek szól, hanem országnak.
  • Lekötelező ajándék: jelentős értéket képvisel, bizonyos vagyoni gyarapodást eredményez (üzleti életben tilos, megvesztegetésnek számít)
  • Figyelmességi ajándék: üzleti életben elterjedt, értéke viszonylag csekély.

Mit ajándékozhatunk:

  • népművészeti cikkek: váza, tányér, pohárkészlet, szőttes, kendő, asztalterítő, kerámia
  • porcelán: herendi, zsolnai, illetve kerámia nevesebb gyárakból (kecskeméti, városlődi stb.)
  • könyvek, albumok Magyarországról, városainkról, tájegységeinkről, kézművességről, múzeumokról, művészetekről, céget bemutató kiadvány
  • hanglemez (népzene, magyar nóták, klasszikus művek neves hazai zenekarokkal készült felvételei)
  • ital (tokaji, vagy más márkás borok, jó minőségű pálinka)
  • vállalati termék a cég emblémájával
  • cégemblémával készítetett: írószer, tolltartó, mappa, esernyő, pohár, kulcstartó, névjegykártya tartó, irattárca, irattáska, hamutartó, öngyújtó stb.

Ne ajándékozzunk:

  • Embert vagy állatot ábrázoló figurát
  • páros számú virágot
  • súlyosabb csomagot igénylő tárgyat
  • tisztálkodó szereket
  • intim ruhadarabokat
  • kommersz italokat