Információtartalom vázlata:
- A formatervezés jelentősége, szerepe a marketing eszköztárában
- A védjegy és a márka fogalma, különbségei
- A védjegy piaci funkciói
- A védjegy kialakításának követelményei és szempontjai
Formatervezés:
A formatervezés jelentősége a gazdaság valamennyi területét áthatja. A kis-és középvállalkozások számára a formatervezés nagy esélyt kínál, és megnyitja az utat a piaci sikerhez, hiszen a design az innováció arca.
(design= ipari formatervezés, tárgyalakítás, innováció= megújulás, újítás , új termékek bevezetése)
A forma egy újabb eszköz a tervezők kezében a termék megkülönböztetésére. A jó forma emeli a termék vonzerejét, fokozza a hasznosságot, sőt érzelmi hatást is kiválthat.
A design a termék formájának és funkciójának az összhangját jelenti
Elvárások a termék formájával és funkciójával szemben:
- legyen a termék szép és esztétikus,
- a forma legyen figyelemfelkeltő
- legyen költségtakarékos.
A márka és a védjegy fogalma, különbségei:
A márka megkülönböztető megjelölés, ami arra utal, hogy a márkázott cikk a többieket lényegesen meghaladó tulajdonságokkal rendelkezik. A márka lehet jel, rajz, betű, vagy ezek kombinációja, amely által a termék megkülönböztethetővé válik. A márkát gyakran jogi eszközzel védik.
A márka olyan szimbólumok összessége, amelyek feladata termékek és szolgáltatások egy meghatározott gyártóval, forgalmazóval való azonosítása, és egyuttal azoknak más termékektől való megkülönböztetése.
Márka:
Márka fajtái:
- Termelői márka: a termék előállítója látja el jelzéssel az árut, tehát márkák jelentős része tartozik ehhez a kategógiához. Pl: Ráma, Magnum, Délhus, Cerbona
- Kereskedői márka:Különböző termelőtől származó árukat a kereskedelmi vállalat saját nevén forgalmazza, pl: Tesco, Spar, Profi.
- Szerzői márka: szellemi termékek tulajdonosának, megalkotóinak biztosítja a kizárólagos rendelkezés jogát.
A márka szerepe:
- személyiséget kölcsönöz a terméknek,
- azonosítja a terméket,
- segít a piacszegmentálásban
- jó márka erősít, támogatja a vállalati képet,
- magasabb eladási árat lehet elérni,
- a vállalat alkupoziciója a kereskedelemmmel szemben nő
- erős márkánál termékbővítés egyszerübb,
- nagyobb eladott mennyiséget biztosít
A márka haszna a fogyasztó számára:
- a termékhez képest emberközeli
- az első vásárlás kockázatának csökkentése
- állandó minőség, megbízhatóság érzete,biztonságos újravásárlás.
A márkanév kritériumai:
- utaljon a termék előnyeire,
- legyen könnyen kiejthető, azonnal felismerhető, könnyen megjegyezhető
- legyen megkülönböztethető másik terméktől,
- ne jelentsen rosszat más országokban.
Védjegy:
Olyan megjelölés, amely az azonos rendeltetésű termékek, szolgáltatások, ill. cégek meg¬kü¬lön-böztetésére alkalmas, és jogi oltalom alapján a jogosítottnak kizárólagos rendelkezést biz¬tosít belföldön vagy külföldön.
A védjegy lehet létező szó, pl.: LUX, fantáziaszó, pl: Videoton, családnév.: FORD, betű: BMW.
A védjegy a márka jogilag védetté tett formája. A védjegyezett, tehát lajstromba vett terméket tilos utánozni, másolni. A védjegy tulajdonosa védjegyét eladhatja, vagy másnak engedélyt adhat használatra. pl: PICK név, Coca –cola, Mc Donalds.
A védjegy piaci funkciói:
- feladat: a termék megkülönböztetése,
- fogyasztási cikkekenél gyorsan kell dönteni: jól bevezetett védjegy segít eligazodni.
- vásárló szempontjából minőségi garancia
- vállalat szempontjábó üzletszerző tevékenység (ha elégedett a vevő, akkor újabb vásárlás lehetséges)
A védjegy kialakításának követelményei és szempontjai:
- legyen könnyen felismerhető és azonosítható,
- ne legyen alkalmas megtévesztésre,
- használata jogi szabályba, vagy erkölcsi szabályba ne ütközzön,
- másnak személyhez fúzödö jogait ne sértse,
- az országban közismert védjeggyel azonos, vagy az összetéveszthetőségig hasonló ne legyen..
Védjegy formák:
- szóvédjegy: pl.: Törley
- ábrás védjegy: pl.: Adidas, Mc Donalds. stb
A védjegy és a márka különbsége:
Minden márka védjegy, de nem minden védjegy márka.. A márka márkahűséget alakíthat ki, mig a védjegy nem
A márka termékazonosításra szolgáló név, mig a védjegy egy termékcsoport azonosítására szolgál.