Információtartalom vázlata:

  • A CIM lényege, érvényességi területe, a CIM által szabályozott általános kérdések
  • A CIM fuvarlevél típusa, részei és az egyes példányok szerepe, a feladó által kitöltendő adatok
  • A fuvarozási szerződés módosítása CIM esetén
  • Utólagos rendelkezések a COTIF/CIM szerint
  • A fuvarozási határidő és a küldemény kiszolgáltatása
  • Bérmentesítés a nemzetközi forgalomban

A CIM lényege:

  • Meghatározza a fuvarozási szerződés feltételeit
  • Foglalkozik az áru feladásának módozataival,
  • Meghatározza a fuvarozási határidőt,
  • Szól a fuvarozás során alkalmazandó díjszabásokról a fuvardíjak felszámolásáról és megfizetéséről,
  • Rögzíti a vasút felelősségét, annak mérték és felelősség alól esetleges mentesülés eseteit,
  • Előírja a vasutak egymásközti fuvardíj elszámolás módját,
  • Felsorolja, hogy ki, mikor, milyen módon változtathatja meg a fuvarozási szerződést.
  • A reklamációk, keresetek esetére meghatározza azok formáját, okmányait. Foglakozik a megállapodás során felmerült viták peres úton való rendezésére illetékes bíróságokkal.

Érvényességi területe:

Nyugat és Közép Európa, a volt Szovjetunió kivéve a Balti államokat, ezen kívül Törökország, Irán, és egyes Ázsiai országok. Még Észak Afrika néhány ország ehhez az egyezményhez tartozik.

CIM fuvarlevél típusai:

  • papír alapú fuvarlevél
  • elektronikus fuvarlevél

A feladónak 1-30.-ig terjedő rovatot kell kitöltenie, amit színnel jelöltek.

Kitöltendő adatok:

  • rendeltetési állomást és vasút megjelölése
  • átvevő neve, címe
  • az áru megnevezése és tételszáma
  • áru tömeg (bevallott súly)
  • árudarabok számát és a csomagolás nemét
  • a vasúti kocsi számát
  • a vám és más államigazgatási szervek által megkövetelt adatok részletes felsorolása
  • feladó neve címe
  • bérmentesítést
  • veszélyes áru
  • fuvarozási útvonalat (határt nevezik meg)

CIM fuvarlevél példányai:

Minden vas vasúti kocsihoz külön fuvarlevelet kell kiállítani. A vasúti fuvarlevél 8 számozott példányból áll.

  • Eredeti fuvarlevél    = átvevő példány
  • Rovatlap     = rendeltetési vasútállomás vagy átvevő példánya
  • Átvételi elismervény   = rendeltetési vasút példánya
  • Fuvarlevél másodpéldánya   = feladó példánya
  • Feladási tőlap    = feladási vasútállomás példánya
  • Fuvarlevél másodpéldány másolata = költségviselő példánya
  • Feladási tőlap másolat   = BEIG példány
  • Házi példány    = feladó példánya

A fuvarozási szerződés módosítása CIM esetén:

Amennyiben a küldemény feladása után valamilyen változás következik be, úgy a szabályok lehetővé teszik, hogy a fuvarozási/szállítmányozási szerződés egyes tartalmi elemeit akár a feladó akár az átvevő megváltoztassa. Ezt nevezzük fuvarozási szerződés önkéntes módosításának

Feladó módosításai lehetnek:

  • a küldeményt a feladási állomáson szolgáltassák ki,
  • a feladási állomásra fuvarozzák vissza, és szolgáltassák ki a feladónak,
  • a rendeltetési állomáson más átvevőnek szolgáltassa ki,
  • új rendeltetési állomáson, az eredeti, vagy új átvevőnek szolgáltassák ki,
  • a nem bérmentesített költségeket magára vállalhatja,
  • az utánvétet törölheti, csökkentheti

A átvevő módosításai lehetnek:

  • a küldeményt útközben tartóztassák fel
  • a kiszolgáltatását tartsák függőben
  • új átvevőnek szolgáltassák ki a rendeltetési állomáson
  • új rendeltetési állomáson szolgáltassák ki az eredeti, vagy új címzettnek
  • a vám és egyéb hatósági eljárást csak az ő jelenlétében végezhetnek.

Utólagos rendelkezések COTIF/CIM szerint:

A fuvaroztatónak joga van utasítást adni a fuvarozó részére, a szerződés módosítására. Ezt nevezzük utólagos rendelkezésnek. A módosítást mindig írásban, formanyomtatványon kell megadni.

A feladó joga az utólagos rendelkezésre addig áll fenn:

  •  amíg a fuvarlevelet az átvevő nem váltotta ki,
  •  a küldeményt még nem vette át.
  •  a fuvarozási szerződésből eredő jogait az átvevő nem érvényesítette.

Az átvevő joga az utólagos rendelkezésre addig áll fenn:

  • a fuvarozási szerződésből eredő jogait nem érvényesítette,
  • a feladó a rendeltetési ország területére eső fuvarköltséget nem bérmentesítette,
  • a feladó a fuvarlevélen az átvevő rendelkezési jogát nem zárta ki,
  • a kijelölt új átvevő a fuvarlevelet nem váltotta ki, vagy jogát nem érvényesítette.

Fuvarozási határidő:

kocsirakomány darabáru
gyorsáru teheráru gyorsáru teheráru
Kezelési idő 12 24 12 24
Fuvarozási idő (km) minden megkezdett 24 óra  400 300 300 200

A darabárut 5 tonnáig a vasút rakja meg. Ha megtöltik a kocsi 70 %-át, az már rakomány.

Küldemény kiszolgáltatása:

  • A vasút társaság a küldemény megérkezéséről az átvevőt értesíti.
  • Közli a rakodási határidő kezdetének és lejáratának időpontját
  • A rendeltetési állomáson, a küldemény átvételére jogosult kiegyenlíti a fuvarköltség bérmentesítés szerinti részét
  • Kiváltja a fuvarokmányt és átveszi a kocsit és a küldeményt
  • Amennyiben az árunál kárt vagy sérülést állapítanak meg, ezt jegyzőkönyvben kell rögzíteni
  • Meg kell állapítani, hogy a kocsi és a küldemény sértetlenül érkezett meg a rakodás helyszínére.

Bérmentesítés a Nemzetközi forgalomban:

Bérmentesítésnek a díjszabásban meghatározott fuvar és mellékdíjak, valamint a pótlékok együttes összegének (fuvarköltség) megfizetését nevezzük.
A bérmentesítési előírások megadására a fuvarlevél 20. rovata szolgál. Ez egy olyan nyilatkozat, melynek jogi vonzata van, vagyis ebbe a rovatba javítást nem lehet alkalmazni.
Minden olyan esetben, amikor a feladó olyan mellékköltségek fizetését is vállalta, melyek a fuvarozásban résztvevő más vasutak vonalain merülnek fel, és az előre nem meghatározható, csatolni kell a fuvarlevélhez a Bérmentesítési számlát.
Ez végig kíséri az árut, erre vezetik rá a vasutak a költségeiket, majd visszaküldik a feladási vasútnak, aki beszedi a feladótól.
A fuvarlevél 28. rovatát kell alkalmazni akkor, amikor a feladó utánvéttel terheli meg a vevőt, címzettet. Ez egy olyan pénzbeszedési megbízás, amelyet a vasút díjazás ellenében magára vállal, és az árut akkor szolgáltatja ki, amikor az átvevő a fizetési kötelezettségének eleget tesz.