A tervezés jövőre vonatkozó tevékenység: konkrét célokat fogalmaz meg, a célok eléréséhez gazdálkodási lépéseket, megoldásokat határoz meg. A vállalkozás legfontosabb feladatai:

  • rövid távon biztosítani a működés hatékonyságát
  • hosszú távon pedig a sikerességét

A tervezés funkciói:

  • Tudatos jövőalakítás, a vállalkozás felkészítése a jövő eseményeire, hatásaira
  • Az erőforrások felhasználásának optimalizálása

Termelés tervezés:

Olyan gazdasági folyamat, amely a jövőre vonatkozó elképzeléseket fogalmazza meg, hogy emberi munkával különböző javakból a társadalmi szükséglet kielégítésére alkalmas termékeket állítson elő.

Termelés csoportosítása:

Méretnagyság szerint:

  • Tömeggyártás:
    Egyszerre, könnyen gyártható nagy mennyiségű áru pl. mosópor
  • Sorozatgyártás:
    Kisebb mennyiségben, de nagyobb választékban gyártott termék pl. ruházat
  • Egyedi gyártás:
    Kis mennyiségben (1-2 db), speciális megrendelésre készülő áru (pl. daru, hajó)

Gyártási rendszer jellege szerint:

  • Folyamat rendszerű gyártás:
    Automatizált rendszerben, speciális munkafolyamatokat végző gépeken halad végig a termék (pl .autóipar)
  • Csoportrendszerű, zárt gyártás:
    Egy adott gyártási folyamat technológiailag egy körülhatárolt területen, egy adott műhelyben történik. Ha kész átviszik egy másik területre. (pl. varroda)
  • Műhelyrendszerű gyártás:
    Hasonlít a csoportrendszerű gyártáshoz. Egy műhelyben azonos műveletet végző gépek vannak, a termék megmunkálása párhuzamosan halad
  • Projekt rendszerű gyártás:
    Egyedi v. egyszeri gyártási rendszer. (Van úgy,hogy a gyártást viszik a helyszínre, nem a terméket. Pl. útépítés)

A termék jellege szerinti csoportosítás:

  • Szabványosított termékek:
    Egynemű tömegtermékek pl. élelmiszerek
  • összetett rendszerek:
    Több részből álló terméket hoznak létre pl. bútor

A tervezés lépései:

  • Stratégia kidolgozása:
    A vállalat céljainak meghatározása, hogy milyen termékszerkezetet vagy gyártási rendszert akar bevezetni. Hogyan képzeli el ezek fejlesztését és milyen lehetőségeket lát a gyártóeszközök bővítésére. Hosszú távú: 3-5 év, nem tartalmaz számokat, szöveges.
    A termelés tervezést  befolyásolják: a termékre vonatkozó piaci igények  és a vállalat termelési lehetőségei.
  • Operatív tervezés:
    Ahol meghatározzák a különböző egységekre és részfolyamatokra vonatkozóan a termelési határidőket. Megvalósításában fontos szerepet tölt be a termelésirányítás, amely gondoskodik, hogy a termeléshez szükséges anyagok és munkaerő rendelkezésre álljon.
    A mindennapos tervezést foglalja magába, tehát rövidtávú .1 év vagy kevesebb

A termeléstervezés fajtái:

  • Informális:
    Jellemző a mikro és kis vállalkozásokra
  • Formális:
    Jellemző a közepes és nagy vállalkozásokra

A termeléstervezés jellege szerint megkülönböztetünk:

  • I) Meta tervezést:
    A tervezés tervezése. Tervezési naptárt alkalmaznak, amelyben időben ütemezik a tervezést. Megnevezik a felelősöket, rögzítik a legfontosabb infókat és a különböző tervek kapcsolódási pontjait.(mivel különböző szervezeti egységek más-más terveket készítenek, amelyeket egy kapcsolódási ponton kell összehangolni)
    A termeléstervezés folyamata:
    • a) célok megfogalmazása
    • b) lehetőségek meghatározása
    • c) kerettervek meghatározása
    • d) cselekvési alternatívák meghatározása
    • e) döntési feladatok meghatározása
  • II) Aggregált (összesített) tervezés:
    A vállalati termeléstervezésben a legmagasabb szintet foglalja el. Kapcsolatot teremt a kereskedelmi a marketing, a gazdálkodási a termelési alrendszerek között. (aggregál-összegyűjt) Az egész vállalat működését nézi. A tervezés általában 3 hónap és 1 év közötti időszakot fog át.
    1. Ebből vezethető le az operatív (gyors, határozott) termelési program melyben már a specifikált (sajátos, jellemző) végtermék jelenik meg.
    2. Lényege: hogy, az értékesítési lehetőségeket össze kell hangolni a rendelkezésre álló forrásokkal.
    3. Célja: olyan termelési terv létrehozása, amelyben hatékonyan hasznosíthatók a termelési erőforrások egy adott szintű kereslet mellett. A vállalati stratégia elhatározása mellett a költségek minimalizálása és a nyereség maximalizálása
  • III) Lépései:
    1. a szervezeti egység meghatározása
    2. termelési erőforrások kapacitásának meghatározása
    3. a tervezési modell kialakítása
    4. eredmények értékelése
  • IV) Termelési vezérprogram készítés:
    Melynek feladata a kapacitás kihasználtság, mindig egy adott termékre szól, kb negyed évre v. rövidebb időszakra vonatkozik.
  • V) Durva termelési program:
    Egy hétre vagy max. egy hónapra szól, egy termékre vonatkozik, az aktuális erőforrások kihasználását célozza meg.
  • VI) Finom tervezési program:
    Egy napra szól, a termék összetevőire vonatkozik, az összes erőforrás meghatározása a feladata.
  • VII) Anyagszükséglet tervezés:
    • MRP I.:
      Meghatározza, hogy az adott termék legyártásához, milyen anyagok, milyen mennyiségben szükségesek. Ehhez szükség ismerni kell a termék iránti kereslet nagyságát, a termék gyártmányfáját (összetételét), és a meglévő készleteket.
    • MRP II.:
      Szorosan kapcsolódik az MRP I.- hez, a termelési erőforrások (technikai, pénzügyi, humán) tervezést jelent.
  • VIII) DRP: Disztribúciós (elosztási) tervezés:
    Kinek, mikor, mennyit és hogyan osszuk el a fogyasztók között a terméket.