A beszerzés szerepének, az ár továbbra is egyik kulcstényező. Az ár-költségelemzések igen hasznos eredményt nyújthatnak összevetése esetén. Ehhez először is érdemes végiggondolni, h az eladó hogyan alakítja ki az árait.
Az ár kialakításánál figyelembe kell venni a következő tényezőket is:
- Fizetési határidő:
Meghatározott idejű és rugalmas legyen - Rendelés tételnagysága:
Szükséges mennyiség rendelése-felesleges tárolás elkerülése - Szezonális tényezők:
Évszakonként változó termék-kereslet - Termék életgörbe:
Termék piacon tartózkodásának ideje és forgalom közötti kapcsolat
Árakat befolyásoló tényezők:
- ÁRNÖVELŐ TÉNYEZŐK:
- csomagolás
- fuvardíjak
- raktározási és átrakási díjak
- mérlegelési díjak
- átvételi költségek
- kommunikációs költségek
- vám
- szállítmánybiztosítás
- egyéb költségek:
- kárkockázat
- finanszírozási költségek
- járulékos fizetési költségek
- csökkent értékű teljesítések
- ÁRCSÖKKENTŐ TÉNYEZŐK:
- Rabattok:
- Kereskedelmi árengedmény mennyiségi rabbatt:
Nagyobb mennyiségű vásárlás esetén - Forgalmi rabbat:
Bizonyos időszak alatt meghatározott mennyiségű vagy értékű vásárlás esetén kapja a vevő - Nagykereskedelmi rabbat:
Viszont eladók számára nyújtott kedvezmény
- Kereskedelmi árengedmény mennyiségi rabbatt:
- Skontó:
Árengedmény számára kedvezőbb fizetési megállapodás vállalására ösztönözze. - Éves bónusz
- Rabattok:
Termék életgörbe:
A termék értékesített mennyiségét ábrázolja a piacon való megjelenésétől a forgalomból kivonásig, az idő függvényében.
- Bevezetés
- Alacsony forgalom
- Magas fajlagos költségek
- Nyereség még nincs
- A vevők az innovátorok
- Kevés versenytárs
- A versenytársak száma növekszik
- Növekedés
- Gyorsan növekvő forgalom
- Márkahű vevők
- A fajlagos költségek csökkennek
- Növekvő nyereség
- A vevők a korai többség
- Érettség
- Maximális forgalom
- Maximális nyereség
- Alacsony költségek
- A vevők az átlagfogyasztók
- A versenytársak száma stabilizálódik, majd egyre csökken
- Hanyatlás
- Csökkenő forgalom
- Csökkenő nyereség
- A vevők a lemaradók
- Egyre kevesebb versenytárs
Árképzés módjai:
- Költség alapú árképzés:
Az árak meghatározása a felmerülő költségek alapján történik. Az összköltségekhez hozzátevődik egy bizonyos profitmennyiség,s ezen összeg alapján számítják ki az árat. Ilyen árképzési technika például a költség-plusz elven képzett ár (a költségekre egy meghatározott haszonkulcs szerint ráteszik a nyereséget és így képződik az ár)vagy a célprofit elven képzett ár (az ár a költségek és tervezett profit mennyiségének összegeként kerül kiszámításra) - Piaci tényezők alapján történő árképzés:
Lényege, hogy a termék,vagy szolgáltatás ára a piacon határozódik meg. A főbb befolyásoló tényezők a kereslet és kínálat alakulása, a gazdasági helyzet, politikai tényezők. Az ár képződhet a vásárló számára képviselt érték alapján: a vásárló gyakorta hajlandó bizonyos szituációkban a tényleges költségeknél lényegesen magasabb összeget fizetni például egy sürgősségi esetben. Akad példa az ellenkezőjére is,egy divatja múlt ruhát korábbi árának töredékéért lehet eladni. - Versenyár:
Úgy alakul ki,hogy a termék árát a hasonló termékekéhez,illetve a versenytársak árához hasonlítják. Ennek az árképzésnek elsősorban a nagyon hasonló termékek vagy szolgáltatások esetében,éles versenyhelyzetben van jelentőssége.