Információtartalom vázlata:

  • Marketingkommunikáció fogalma, elemei, eszközei
    • Reklám
    • Vásárlásösztönzés
    • Személyes eladás
    • PR
  • Vásárlásösztönzés lényege, módszerei

Marketingkommunikáció fogalma, elemei és eszközei:

Mindazon piacbefolyásoló eszközök összességét, ahol a befolyásolás a kommunikáción keresztül történik, marketingkommunikációnak nevezzük.

Feladata:

  • egy termék, vagy szolgáltatás népszerűsítése, egy márka, vagy vállalat megismertetése
  • a fogyasztó figyelmének felkeltése
  • vásárlásra ösztönzés

Eszközeit 4+3P-nek nevezzük. Ezek a következők:

  • Reklám
  • Személyes eladás
  • Eladás ösztönzés
  • Közönségkapcsolatok (PR)
  • Emberi tényező
  • Tárgyi feltételek
  • Folyamat

Reklám:

Az eladótól a vevő felé irányuló információ - kibocsátás, annak érdekében, hogy a vásárló attitűdjét és magatartását befolyásolják.

Célja:

  • a vállalat üzleti forgalmának elősegítése
  • a vállalat piaci bevezetése
  • vállalati tevékenység bővítésének ismertté tétele
  • a termék piaci bevezetése
  • a termék piaci pozíciójának megerősítése
  • a termék piaci hanyatlásának késleltetése
  • a versenytársak tevékenységére választ adjunk.

Személyes eladás: (Personal Selling = PS)

Lényege:
a cég képviselője (eladó, ügynök, stb) közvetlen kapcsolat (tárgyalás, megbeszélés) során kísérli meg vásárlásra bírni a fogyasztót.

Jellemzői:

  • a fogyasztóból kiváltott reakciókra az eladó gyorsan tud reagálni
  • a fogyasztókról primer információkat biztosít
  • eszközigénye kicsi (eladó és a termék)
  • a meggyőzés eredményessége azonnal mérhető
  • drága, az egységnyi eladott termékre jutó költség magas
  • jól képzett szakember szükséges a lebonyolításához
  • időigényes a célcsoport elérése
  • a rendszer kiépítése nehézkes

Közönségkapcsolatok:

Az elsődlegesen nem eladási célokat szolgáló vállalati üzeneteket PR ( közönségkapcsolatok ) néven foglaljuk össze.

A PR: a vállalat vezetése által koordinált tevékenység, melynek célja, hogy a vállalat termékei iránt bizalmat keltsen, és azt fenntartsa.

Belső PR

Belső PR feladatai:

  • szervezet / vállalat iránti bizalom kiépítése
  • környezet támogatásának megnyerése
  • környezet együttműködési készségének fejlesztése
  • jó vállalati légkör teremtése
  • bizalom építése a szervezet és tagjai között

A vállalat vezetőinek a vállalat dolgozóival, tagjaival, tulajdonosaival fenntartott kommunikációs tevékenysége.

Belső PR alanyai:

  • dolgozók
  • tulajdonosok
  • tanácsadók, stb.

Belső PR célja:

A dolgozó fontosnak érezze a vállalat céljait. Ezért a dolgozót tájékoztatni kell arról, hogy:

  • honnan hová tart a vállalat
  • most hol tart a célok megvalósításában
  • a dolgozónak mivel kell hozzájárulnia a célok eléréséhez

Belső PR szközei:

  • megbeszélések
  • tanácskozások
  • vállalati rendezvények
  • hirdető táblák
  • belső újság
  • Internet

Külső PR:

A szervezet külső környezetével kiépített kommunikációs kapcsolatok összessége, mely segíti a vállalat társadalmi elismerését, bizalom kialakítását.

Külső PR eszközei:

  • személyes eladás
  • levelek
  • kiállítás
  • konferencia
  • nyomtatványok
  • TV
  • Rádió
  • Sajtó
  • Vásárok

Külső PR funkciói:

Meg kell találni azokat a szereplőket, akik a vállalatról alkotott képet pozitívan befolyásolják
meg kell győzni őket, hogy hajtsák ezt végre.

Eladás ösztönzés:

Mindaz a vásárlók érdeklődését felkeltő reklámtevékenység, amely nem tartozik a hirdetés, PR és a személyes eladás témakörébe.

  • Tág értelemben:
    minden marketingtevékenység, amely arra irányul, hogy több terméket és szolgáltatást értékesíthessen a vállalat.
  • Szűk értelemben:
    erőteljesebben irányul azokra a fogyasztókra, akik valamilyen szempontból közelebb állnak a vásárláshoz, mint az általános nagyközönség.

Külső PR eszközei:

  • Versenyek szervezése:
    bizonyos termék vásárlása esetén a vásárló sorsoláson vesz részt, melyen utazást, autót, stb. nyerhet.
  • Ingyenes minták:
    próbavásárlást helyettesítenek, és a fogyasztót rábírhatják a vásárlásra. Ez nemcsak a fogyasztók részére lehet vonzó, hanem a partnerügynökök részére is.
  • Kuponok:
    a terméken, hirdetésben, újságban elhelyezett szelvények, melyet a fogyasztó felhasználhat a termék vásárlásánál. Azok számára kedvező, akik érzékenyek az árváltozásra, árengedményre.
  • Közvetlen marketing:
    a vevőhöz személy szerint szóló és mérhető, közvetlen választ váró eszközök alkalmazása.

Az eladásösztönzés során alkalmazható eszközöket a következő táblázat foglalja össze:

Eladásösztönzés