Információtartalom vázlata:
- A szervezeti piacok típusai, jellemzőik
- A szervezeti vásárlás döntési folyamata
- A szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők
- Szervezeti vásárlás:
Azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak a megvételével foglalkozik, melyek a szervezet tevékenysége során szükségesek. - Szervezeti vásárló:
Olyan piaci szereplő, aki egy formális szervezet részére végez beszerzést. - Szervezeti piacok típusai:
- Felhasználói piac (ipari piac):
Szereplői magukba foglalják a mezőgazdaságot, feldolgozóipart, szállítást, pénzügyi szférát, szolgáltatásokat. Terméket, szolgáltatást állítanak elő és értékesítenek a többi piaci szereplő számára. - Viszonteladói piac:
Szereplői nagy és kiskereskedők, akiknek célja a termék megvásárlása majd továbbértékesítése - Kormányzati piac:
Szereplői kormányzati szervek, helyi önkormányzatok, hivatalok, minisztériumok, akiknek vásárlási lehetőségeit az állami költségvetési keret szabályozza. - Nem profit-orientált szervezetek:
Sportegyesületek, alapítványok, közhasznú társaságok, társadalmi szervek, politikai pártok, stb.
- Felhasználói piac (ipari piac):
- Szervezeti piacok jellemzői:
- kevesebb, nagyobb méretű vevő, mint a fogyasztói piacon
- szervezeti vevők földrajzilag jól körülhatárolható területen találhatóak Pl.: államigazgatási szervek Budapesten
- áruk többsége nagy, egyedi értékű termék pl.: autópálya, csatornaépítés
- nem hatnak a keresletre az árváltozások, az eladók a fogyasztóra hárítják
- ingadozó a kereslet
- szoros az eladó és vevő közti kapcsolat
- közvetlen beszerzés: termék útja lerövidül, a vevők gyakran a gyártótól vásárolnak
- szakszerű vásárlás: eladást szakemberek bonyolítják személyes eladás formájában
- ésszerű vásárlás: a vevőket a minőség és ár aránya, kapcsolódó szolgáltatások, fizetési feltételek érdeklik.
- származékos kereslet: szervezeti piac termékei iránti kereslet az előállított termékek keresletétől függ.
- szervezeti piac termékei: anyagok, beruházási javak
- Szervezeti vásárlók magatartását befolyásoló tényezők:
- Racionális:
- Ár
- Minőség
- Szolgáltatás színvonala
- Emocionális:
- Státusz
- Kockázatvállalási készség
- Kapcsolatok
- KÖRNYZETBŐL:
- Gazdasági: infláció, munkanélküliség, pénzügyi források
- Politikai
- Jogi
- Földrajzi
- Technológiai
- SZERVEZETBŐL:
- Bizonytalanság elkerülésére való törekvés
- Szervezetben uralkodó viszonyrendszerek
- Vásárlási döntéshozatal módja
- MUNKACSOPORTBÓL:
- Beszerzési döntések meghozatalának módja
- Beszerzési központ
- EGYÉNI HATÁSOK:
- Kockázatokkal szembeni beállítottság
- Információszelektálás eltérősége
- Egyénenként eltérő döntési kritériumrendszer
- Racionális:
- Szervezeti vásárlás döntési folyamata:
- Felmerül valamilyen probléma, ami a beszerzést szükségessé teszi (elromlott, elavult termelősorok)
- Meghatározzák a szükséges eszközök jellemzőit, mennyiségét, az a részleg tesz javaslatot, ahol a probléma felmerült
- Beszerzési forrásokat kell keresni, beszállítókat kell feltérképezni
- Ajánlatot kérünk a beszállítóktól
- Értékeljük az ajánlatokat, fő szempontok: minőség, mennyiség, szállítási idő, ár, szállító alapján
- Megállapodunk a szállítóval a rendelés feltételeiben
- Értékeljük a teljesítést, és ellenőrizzük, hogy a termék megoldotta-e a problémát