A vállalati gazdálkodásban mutatkozó rendellenességet, problémát elmélyülése, valamilyen mértékű funkciózavar.
Okai lehetnek
-
belső
- vezetési hibák
- a m.erőállomány kedvezőtlen összetétele
- gyenge piacképességű termékek
- likviditási gondok
- a kutatás és fejlesztés elhanyagolása
-
külső
- a piaci felvevőképesség csökkenése
- a verseny éleződése
- a vásárlási szokások változása
- a műszaki fejlődés gyorsulása
- különféle társadalmi gai változások
A vállalati válság szakaszai
- fenyegető: figyelmeztető jelek utalnak arra, hogy a közeljövőben bekövetkezhet a válság --> elkerülése érdekében még lehet intézkedni
- lappangó: már elérte a válság a vállalatot, de még nem terebélyesedett el, még leküzdhető nagyobb megrázkódtatások nélkül
- konkrét: már mélyen érinti a vállalatot --> változtatni kell a vállalati tevékenység struktúrájában, vagy a gyártmány szerkezetén, technológiáján
- kifejlett: az egész vállalatot áthatja, a termelési és pénzügyi folyamatokat egyaránt --> részletes zavar elhárítási akciótervet igényel
- akut: a vállalat teljes összeomlásával fenyeget --> jól összehangolt intézkedések sorozatával talán még megmenthető
A válság bekövetkezhet
- robbanásszerűen
- lassú kibontakozással
A válság típusai
- operatív: egy-egy vállalati funkcióra terjed ki és általában rövid idő alatt megszüntethető
- stratégiai: a vállalat nagy részére vagy egészére terjed ki, tartósan hat és nehezen szüntethető meg
- több dimenziós: nem csak a vállalat egészét keríti hatalmába hanem a vállalaton kívülre is kiterjed mely szétrombolja a vállalat külső kapcsolatait és ez piacvesztéshez, fizetésképtelenséghez vezet
Válságmenedzselés szakaszai
A válság utáni helyzet lehet
- a cég új növekedési fejlődési pályára lép
- fúzió, azaz más céggel egyesül, mert egyedül nem megy
- likviditáció, azaz jogutód nélküli megszűnés (felszámolás/végelszámolás)