Az árverés mind a keresletet, mind a kínálatot koncentrálja. Az árverésre is jellemző, hogy a többi koncentrált piachoz hasonlóan, a résztvevők nem ismerik a többiek (sem a másik oldal, sem a saját oldalon állók) rezervációs árait.
Rezervációs ár: egy vásárló rezervációs árán azt az adott termékre vonatkozó legnagyobb értéket (árat) értjük, amelyet legfeljebb még hajlandó megadni érte.

Az árverések típusai:

  • Az ügyletkötés tárgya szerint: egyedi termékek, egyedi sajátosságokkal rendelkező tömegáruk (tea, szőrme, sajt), tömegáruk (gabonafélék)
  • Az árutulajdonos szándéka szerint: önkéntes és kényszer (az utóbbi hatósági kezdeményezésre történik, pl. az adós fizetésképtelensége, csődeljárás, vámáru elkobzása az ok)
  • Az árverés időzítése alapján: alkalmai, rendszeres időközönként ismétlődő

Az árverés folyamata

  • az ügylet előkészítése sok feladatot ró a lebonyolítóra (prospektus elkészítése, szakértők felkérése, szervezés, szállítás, biztonsági intézkedések megtétele stb.), ezért viszonylag hosszú folyamat
  • ügyletkötés feltételrendszere
  • lefolytatás: Az árverést a kikiáltó vezeti. A termék bemutatása, vagy a katalógusbeli megjelölése (tételszám) után ismerteti a kikiáltási árat (induló ár), majd sor kerül a licitálásra, amely lehet hangos, vagy csendes (kézfelmutatás, tábla felmutatása). A licitálás történhet egyidejűleg telefonon, Interneten, megbízott közreműködő segítségével, személyesen is.
  • Licitálási formák:
    • Angol árverés
    • Holland aukció
    • Vickey féle aukció
    • Beírásos eljárás