Turisztikai kereslet
A turistáknak az a képessége, hogy különböző, meghatározott mennyiségű turisztikai terméket megvásároljanak. A turista, aki az idegenforgalmi szolgáltatáscsomagot igénybe veszi, sokoldalú szükségletekkel és motivációval rendelkezik.
A szükséglet a hiány érzéséből fakad és az emberben vágyat és igényt ébreszt ezen érzés legyőzésére. Kereslet lesz belőle.
Maslow piramisa: alapszükségletek => társadalmi szükségletek (biztonságérzet) => önalakítás (emberi kapcsolatok) => önmegvalósítás.
Az önmegvalósítás alapját a szabadidő, a sport, a turizmus, stb. képezik. A turizmusban az emberek a pihenési, gyógyulási és utazási szükségleteiket, valamint a társasági élet iránti igényüket elégítik ki.
A motiváció a tevékenység során ható azon okok összessége, amelyek az egyéni magatartást mozgatják és szabályozzák. Az egyes motivációkat nehéz egymástól elhatárolni, ezek lehetnek tudatosak v tudatalattiak és erősen ki vannak téve külső hatásoknak.
A szükséglet a hiány érzéséből fakad és az emberben vágyat és igényt ébreszt ezen érzés legyőzésére. Kereslet lesz belőle.
Maslow piramisa: alapszükségletek => társadalmi szükségletek (biztonságérzet) => önalakítás (emberi kapcsolatok) => önmegvalósítás.
Az önmegvalósítás alapját a szabadidő, a sport, a turizmus, stb. képezik. A turizmusban az emberek a pihenési, gyógyulási és utazási szükségleteiket, valamint a társasági élet iránti igényüket elégítik ki.
A motiváció a tevékenység során ható azon okok összessége, amelyek az egyéni magatartást mozgatják és szabályozzák. Az egyes motivációkat nehéz egymástól elhatárolni, ezek lehetnek tudatosak v tudatalattiak és erősen ki vannak téve külső hatásoknak.
Motivációcsoportok a következők
- Fiziológiai (tőlünk függ: endogén): pihenés, gyógyulás, regeneráció, sport
- Pszichikai (rajtunk kívülálló: exogén): szórakozni vágyás, élményszerzés, kitörni a mindennapokból
- Társadalmi: társasági kapcsolatok, rokonok, barátok, munkahelyi kapcsolatok, klubturizmus
- Kulturális: művészeti, vallási érdeklődés, új országok, kultúrák megismerése, tanulás, élményturizmus
- Sztátusz -és presztizs: személyes kibontakozás, elismerés
A mai ember viselkedését, gondolkodását döntően társadalmi környezete formálja.
A turisztikai kereslet nagyságát elsősorban a jövedelmi és vagyoni viszonyok, illetve a kínlati ár határozza meg.
Ár és jövedelem (ár- és jövedelemrugalmasság).
Árfolyam-érzékenység
A nemzetközi aktív idegenforgalom jelentőségétől függően meghatározzák a keresletet (árszintet pozitívan csökkentik vagy negatívan drágítják):
- belföldi szolgáltatások árszintje
- valutaváltási árfolyamok
Jövedelemrugalmasság
belföldi idegenforgalmi kereslet jövedelemrugalmassága 1 alatt van: a jövedelem a viszonylagos változása az idegenforgalmi keresletre aránytalanul kis hatással van
- az idegenforgalmi luxus igényeket kielégítő áruból létszükségleti áruvá alakult
- a turizmus alakulását azok az emelkedő jövedelmek befolyásolják a legjobban, amelyek még lehetővé teszik a magasabb igényeket kielégítő áruk megvételét
Árrugalmasság
- általánosan csökkent az ifo szükségleti cikké való alakulásával
- turista kompenzálhat áremelkedés esetén: szállás és közlekedési ráfordítások tekintetében
- gazdaságon kívüli, pl. pszichológiai körülmények (politikai, gazd.-i okból való elbizonytalanodás), pl. szept 11.
- függ a jövedelmek nagyságától és a mindenkori gazdasági helyzettől
- rendkívül árérzékeny a szállás, míg a többi összetevő (pl. kulturális látványosság) kevésbé
Turizmus Magyarországon
- a ’90-es években a turisták száma elérte a 20 millió főt és kb 40 millió látogatót fogadunk évente
- a bejövő turisták által elköltött pénzből a bevétel: 2,5 milliárd dollár, a GDP-ben a tur bevételek aránya 4,5 %
- kiutazások, célország: 15. hely (7,1 millió európai turista), Kelet-Európában Mo. az 1.
- ’99: 12. hely nemz.közi tur rangsorban, bevétel: 38. hely
- 2002: GDP: 10,4%
- 2002: 30, 7 millió vizitőr Mo.-ra , ker szállhely: 5,9 millió vendég, 18 millió vendégéjszaka
Magyarország vonzerői a SWOT analízis szerint
- kedvező földrajzi fekvés, központi: Kárpát-medence (védelem a természeti katasztrófák esetén, kivéve: folyók)
- sajátos vonzerők (kultúra, természeti értékek, borvidékek, rokoni kapcsolatok)
- jó adottságok a gyógy-és termálvizek, a vadászat, a horgászat és bizonyos versenysportok tekintetében
- gazdag flóra és fauna
- élő, 1000 éves múlttal rendelkező lovaskultúra
- tartós perspektíva a hivatásturizmusban
- aktív tudományos élet (n.k. konferenciák háttere)
- gazdag történelmi múlt, jeles évfordulók, történelmi értékkel bíró városok
- világörökség helyszínek
- kis távolságokon belül elérhető attrakciók
- vendégbarát kép
- hídszerep: kultúrák között, gazd
- építészeti emlékek
- jellegzetes gasztronómia, kiváló borok
- dinamikusan bővülő gazdaság
- állam szerepvállalása a turizmusban
Az Országos Középtávú Turisztikai Marketingstratégia 1996-2000 4 termékcsoportot emelt ki:
- üzleti utazás: hagyományos üzleti út, vásárok, konferenciák, incentive-ek, Budapesten
- wellness: vidéki pihenés, nyári sportok, gyógyfürdők területén és vidéken
- speciális érdeklődésűeknek: körutazás, városlátogatás, események, vadászat
- vízparti: napsütés és vízpart, kempingezés, gyermek és ifjúsági, családi turizmus, Balatonon és folyók, tavak mentén
A Magyarország iránti turisztikai kereslet jellemzői
- napjainkban a keleti turisták száma, az összlátogatók száma csökken, a bevásárló és kirándulóturizmus növekszik
- július közepe – augusztus közepe csúcsidőszak, az ország tipikusan egyszezonú
- szálláshelyek kihasználtsága változó
- tipikus forgalmi kereszt az utasok számára: ÉNy – DNy – ÉK – DK –i kapuk
- fő küldőországok: Németo, Ausztria, Hollandia, Lengyelo
- Bp rendelkezik a vendégforgalom 70 %-val, egyéb kiemelt üdülőkörzetek: Balaton, Velencei-tó, Dunakanyar
- A vendégkört tevékenység és belső motiváció alapján csoportosíthatjuk:
- Tevékenység alapján:
- pihenő
- élménykereső
- mozgást kereső
- kalandkereső
- tanulni vágyó üdülők
- Belső motiváció alapján:
- aktív élvhajhászok
- tendenciaérzékenyek
- családosok
- csak pihenők
- legkiemelkedőbb a gyógy-és termálturizmus, a konferenciaturizmus
- a külföldiek 28%-a üdülési, nyaralási, gyógyulási szándékkal;23%-a bevásárlás céljából; 16%-a rokonlátogatás; 12%-a hivatalos célból jön Mo.-ra.
Idegenforgalmi fogadóképesség
A környezet idegenforgalmi adottságaira épülő, céltudatosan megvalósított idegenforgalmi létesítmények, szolgáltatási lehetőségek együttes halmaza, amelyek az aktív idegenforgalom lebonyolításának feltételei. Ezek a következők:
A turizmusban a legkülönbözőbb típusú étkezőhelyekre van szükség, s ezek teljes választékát olyan helyeken is ki kell építeni, amelyek sok turistát fogadnak egy adott időegység alatt. (Gyorsétkeztetési hálózat, nemzeti, tájjellegű éttermek.)
A szórakozási, sportolási lehetőségek létesítményei a fogadóképesség kiegészítő elemei, gazdagítják a turisták programját és növelik a turizmus bevételét.
Az idegenforgalmi fogadóképesség körének egyes elemei egymást feltételezik, ill kiegészítik, együttesen biztosítják a turizmus folyamatának fogadási feltételeit.
- infrastruktúra
- elszállásolási lehetőség
- étkezési ellátás
- kereskedelmi hálózat
- szórakozási, sportolási, kulturális lehetőségek
- egyéb szolgáltatások
A turizmusban a legkülönbözőbb típusú étkezőhelyekre van szükség, s ezek teljes választékát olyan helyeken is ki kell építeni, amelyek sok turistát fogadnak egy adott időegység alatt. (Gyorsétkeztetési hálózat, nemzeti, tájjellegű éttermek.)
A szórakozási, sportolási lehetőségek létesítményei a fogadóképesség kiegészítő elemei, gazdagítják a turisták programját és növelik a turizmus bevételét.
Az idegenforgalmi fogadóképesség körének egyes elemei egymást feltételezik, ill kiegészítik, együttesen biztosítják a turizmus folyamatának fogadási feltételeit.
Magyarország idegenforgalmi fogadóképessége
- Magyarország egyre több szállodával rendelkezik, több közülük nemzetközi szállodaláncokhoz tartozik, viszont ezek főleg a fővárosban találhatók.
- A vidéki szállodákat mindenképp fejleszteni kellene, h a külföldiek ne csak Bp.-et látogassák meg. Így vidéken is különböző jellegű, magas minőségű szállodákat kellene működtetni (gyógy, konferencia).
- Az egyéb ker szállhelyek (kemping, falusi vendéglátás) is fejlesztésre szorulnak, és szükséges lenne az emberek hozzáállását is megváltoztatni.
- A jelenlegi helyzetet elemezve megállapítható, h a szállodák nagy része 10-30 %-a, magántőke beáramlása a kisebb szállodák és panziók létrehozásánál jelentkezik.
- A nagyobb szállodákban szinte mindenhol bevezetésre kerültek a számítógépes helyfoglalási és adatfeldolgozási rendszerek.
- Előtérbe került a szállodai személyzet továbbképzése, tréningje és nyelvismeretük bővítése, amely elengedhetetlen a megfelelő szintű szolgáltatás nyújtásához.
- Mo.-on különböző nemzetközi szállodaláncok tagszállodái is megtalálhatók, amelyek magas bevételt hoznak állandó vendégkörükkel (Accor, Intercontinenal, Hyatt, Marriot).